Finansminister Ringholm har fel

Pressmeddelande   •  Aug 09, 2003 13:33 CEST

–Ringholm har sagt att EMU-länderna själva bestämmer om den ekonomiska politiken, det är felaktigt och vilseledande, säger Jonas Sjöstedt, EU-parlamentariker (v).

I en rapport som presenterades i dag visar vänsterpartiet att
euroländernas ekonomiska politik centralstyrs från Bryssel.

Euroländernas ekonomiska politik ska följa riktlinjer och
stabilitetsprogram som EU:s finansministrar i Ekofin-rådet har bestämt. Har ett land beslutat något som inte anses förenligt med EMU, så kommer en reprimand. Det har exempelvis Finland råkat ut för när man höjde a-kassan. Den höjningen gillade inte EU:s finansministrar.

–Mycket av innehållet i riktlinjerna är sådant som arbetarrörelsen är motståndare till i Sverige men som vi kan tvingas gå med på vid ett EMU-medlemskap, säger Camilla Sköld Jansson, riksdagsledamot (v). Det är förvånande att (s)-ledningen och centrala fackliga företrädare blundar för detta.

Rapporten visar att det som EU:s finansministrar beslutar om i riktlinjer och stabilitetsprogram, snart konkretiseras genom beslut i de olika ländernas parlament. Genomgående uppmanas medlemsländerna att sänka skatterna och minska offentliga utgifter. Ett återkommande inslag är även åtgärder för att hålla tillbaka löneökningar och decentralisera lönebildningen.

–EU:s finansministrar berömde Portugal för det lönestopp som införts i stora delar av den offentliga sektorn, säger Jonas Sjöstedt. Det skulle vara intressant att höra Kommunals medlemmars syn på en sådan politik efter den stora strejken i våras.

Rapporten ”Detaljstyrning – den sociala verkligheten i EMU” kan laddas ner som PDF-fil från vänsterpartiets hemsida:

För ytterligare kommentarer:
Jonas Sjöstedt, EU-parlamentariker, 0705-54 15 21