GXG Global Exchange Group AB

Finanstilsynet godkänner GXG’s köp av dansk börs

Pressmeddelande   •   Sep 03, 2010 11:16 CEST

Den danska finansinspektionen Finanstilsynet godkänner svenska GXG Global Exchange Group:s förvärv av den danska reglerade marknaden Dansk AMP. Dansk AMP A/S är en av fyra aktörer som bedriver reglerad börsverksamhet i Norden.

”Vår ambition är att göra Dansk AMP till en attraktiv börs för mindre företag. Ett första viktigt steg blir att införa elektronisk handel. Vi tillsätter även en kunnig och erfaren styrelse ledd av Carl Johan Högbom och Björn Wallin för att på bästa sätt understödja verksamheten”, säger Mikael Rosenberg, VD i GXG Global Exchange Group.

Carl Johan Högbom har tidigare varit VD för Stockholmsbörsen och är grundare och ordförande för Alternativa aktiemarknaden. Björn Wallin har tidigare varit VD och koncernchef för NGM-börsen och är styrelseordförande i GXG.

Dansk AMP A/S är den enda aktören på den Danska marknaden som fokuserar på handel med aktier i små och medelstora företag. GXG Global Exchange Group ingick avtal om att förvärva 100 procent av Dansk AMP A/S från Capinordic A/S i maj. Förvärvet var villkorat av Finanstilsynets ägarprövning av GXG Global Exchange Group. Ägarprövningen har nu genomförts.

GXG Global Exchange Group är en ny aktör på den skandinaviska marknaden som bistår mindre och medelstora bolag i dess utveckling mot tillväxt och lönsamhet. GXG är en finanskoncern som skall bedriva börs- och marknadsplatsverksamhet, licensiering av sin proprietära handelsplattform inriktad mot tillväxt- och utvecklingsmarknader samt rådgivning till små- och medelstora bolag.