Finax

Finax först med ekologisk müsli i nya smaker

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2008 12:14 CEST

Nya uppstickare i frukosthyllan är Finax ekologiska müsli i de tre smakerna Choklad&Aprikos, Solros och Nötter. Även förpackningarna överraskar med helt ny design och tallriksformade fönster.

- Det är spännande att vara först med just dessa smaksättningar i ekologisk müsli, säger Martina Kerfman, Produktchef på Finax.

Den nya ekologiska müslins bas av havre, korn, vete och majs ger milda smaker och god mättnad. Här finns också viktiga mineraler, vitaminer och kostfiber.

Havre har visat sig vara speciellt intressant ur näringssynpunkt. Bland annat kan kolesterolnivåerna sänkas av de speciella kostfiber som finns i havre.

- Vi har märkt en stark efterfrågan på kombinationen sunt, gott och ekologiskt. Därför är våra tre nyheter KRAV- märkta och två av dem även nyckelhålsmärkta, säger Åsa Johansson, Utvecklingschef på Finax.

Finax Ekologisk Müsli Choklad&Aprikos. Mörk choklad med hög kakaohalt och torkade osvavlade aprikoser ger lyxigt god smak. Müslin är nyckelhålsmärkt och KRAV-märkt. Vikt 625 g, pris i butik cirka 28 kr.

Finax Ekologisk Müsli Solros. Fröna ger en lite nötig smak. De är rika på E-vitamin och innehåller flera andra bra näringsämnen såsom fleromättade fettsyror, B-vitaminer, järn och kalium. Müslin är nyckelhålsmärkt och KRAV-märkt. Pris i butik cirka 25 kr.

Finax Ekologisk Müsli Nötter. Cashewnötter, hasselnötter och valnötter ger karaktär och god smak. En stor andel av fettet i nötter är omättat vilket anses ha positiva hälsoeffekter. Nötter innehåller även protein och många olika vitaminer och mineralämnen. KRAV-märkt. Pris i butik cirka 33 kr.

Müsli är en älskad klassiker på många frukostbord. Den första svenska müslin Finax Sunt&Gott lanserades 1979 och är fortfarande en av de mest välkända. Den kom till när Finax grundare, bröderna Abdon var på besök i Schweiz och blev serverade något nytt som kallades müsli. Både sunt och gott, tänkte bröderna och skapade den första egna varianten av müsli.

För mer information och beställning av varuprover, kontakta:

Martina Kerfman på Finax, telefon vxl 042-295150, e-post:martina.kerfman@finax.se.

Bilder för fri publicering: www.finax.com/se /Butik & Handel

Pressmeddelande: www.finax.com/se För Press.

Familjeföretaget Finax AB i Helsingborg utvecklar och marknadsför spannmålsbaserade livsmedel som müsli, brödmixer och mjöl. I slutet av 70-talet lanserade Finax Sunt & Gott, den första svenska müsli som fortfarande är en av Sveriges mest välkända. Finax ingår i Abdon Mills som omsätter drygt 4,5 miljarder SEK och bedriver verksamhet i ett tiotal länder.