Finax

Finax - Sveriges första müsli får en helt egen sajt efter 35 år!

Pressmeddelande   •   Feb 04, 2014 09:45 CET

Finax lanserade år 1979 den första svenska müslin, Sunt & Gott. Nu lanseras en hel serie naturella müslivarianter utan tillsatt socker. Till denna nylansering får också Finax müsli en helt egen sajt där man kan läsa om Sveriges första müsli och bli inspirerad till att ”pimpa” sin egen müsli.

Två av tre adderar något i müslin
Den nya hemsidan berättar lite om varje variant, vad de innehåller och produktens näringsinnehåll. Dessutom finns tips om hur man själv kan ”pimpa” sin müsli för att få den precis som man vill och för att göra sin müsli mer personlig.

En undersökning bland müslikonsumenter1 visar att två av tre oftast lägger till något i sin müsli; till exempel frukt, bär, frön eller nötter, eller så rostar man müslin i ugnen. Allt efter tycke och smak.

Anna Borgskog, från Château Forêt i Helsingborg, har hjälpt Finax plocka fram lite olika tips att pimpa müsli med. Inspiration för att få igång den egna fantasin helt enkelt. De finns på hemsidan och där finns också kundernas egna tips. Den nya siten har nämligen ett integrerat social-media flöde. Genom att tagga sin bild på Instagram med #finaxmusli kan vem som helst lägga upp bild och recept på sin egen pimpade müsli på finaxmusli.se.

"Jag är mest nöjd med sättet vi presenterar de sociala medierna på. Känns nytt och nytänkande" säger biträdande produktchef Alexandra Wennheden.

Beskrivande bilder av målgruppen
Fokus låg i att ta fram en informativ, inspirerande och rolig hemsida som handlar om müsli. En del av lösningen blev att lyfta fram flera olika målgrupper och hur dessa målgrupper äter sin müsli med frågan: ”Hur ser din müsli ut?”. De målgrupper som idag representeras är seniorer, kärlekspar, familjer, hälsomedvetna och de mer kreativa.

"Estetiskt är jag mest nöjd med bilderna. Ser tokigt gott ut! Man blir sugen på müsli." säger Liselott Jordow - Marknadsstrateg på Finax.

Hand i hand med förpackningens design
I samband med nylanseringen av serien har de naturella varianterna också fått ett nytt utseende med nya förpackningar och ny design.

”Att göra hemsidan så att den även andades samma budskap – utan tillsatt socker - var en självklarhet och en betydande del av lanseringen." avslutar Liselott Jordow.

Se Finax nya müslisajt här: www.finaxmusli.se

1 NORM-undersökning 2013

För mer information
Kontakta marknadsstrateg Liselott Jordow på tfn 076-180 92 27 eller e-post liselott.jordow@finax.se.