Shop Fine Little Day

Fine Little Day och Little Red Stuga går samman i gemensamt bolag

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 10:27 CEST

Fine Little Day grundades av formgivaren Elisabeth Dunker 2007 som en blogg. Samma år startades en online shop med sikte på att förutom att erbjuda Fine Little Days egen produktion, skapa ett handplockat urval av livstilsprodukter med forminspiration från naturen, det handgjorda och barnens värld. Fine Little Day Shop lanserades i liten skala 2007, idag hittar man varumärket förutom hos återförsäljare i Sverige, Norden och Europa även i USA, Kanada, Japan, Kina, Chile och Nya Zeeland. Märket representeras också av distributörer i Australien och Korea.

- Ända från början har Fine Little Day och Little Red Stugas eskapader mer eller mindre gått hand i hand, och vi har under åren haft återkommande samarbeten. Steget till ett gemensamt bolag känns rätt och självklart. Vi kompletterar varandra och hoppas att vår sammanslagning ska leda oss och våra kunder till nya upplevelser, säger Elisabeth Dunker.

Little Red Stuga gör design för barn och grundades 2007 av designerna Kasper Medin och Ulrika E. Engberg. De fick snabbt internationellt genomslag för produkter som sittpuffen Kebnekaise och snuttefilten Bu! med två hål i för tittut- och spöklek. Barnet är i centrum i Little Red Stugas värld och produkterna är händelserika blickfång som för samman barn och vuxna i kraft av den berättelse varje objekt lockar med. Little Red Stugas produkter säljs genom återförsäljare över hela världen.

Den första gemensamma satsningen är tillägg till det populära mönstret Gran som lanseras i flera färger tillsammans med nya mönstret Barr. Varumärkena Fine Little Day och Little Red Stuga kommer båda att behållas, den främsta förändringen för kunden består i att Little Red Stugas produkter kommer att ligga under Fine Little Day Shop.