Fingerprint Cards AB

FINGERPRINT CARDS: FINGERPRINT CARDS FÅR ORDER PÅ 7,3 MKR FÖR BANK- OCH FORDONSSÄKERHET I KINA

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 11:22 CET

Fingerprint Cards distributör i Taiwan och Kina, Hardware & Software Technologies Co., Ltd (HST) har lagt en ytterligare order på fingerteknik värd 7,3 Mkr för leverans under 2006. Beställningen är en uppföljning på den order HST placerade i november avseende ett biometriskt IT-säkerhetssystem för en bank i Kina. Beställningen avser även en ny biometrisk bilsäkerhetsprodukt samt HST:s egenutvecklade biometriska förvaringsskåp för kontor och hotell.

HST och dess kinesiska partner Wellcom Science Technology, har fått fler beställningar på sitt biometriska IT-säkerhetssystem för banker i Kina. Ytterligare leveranser skall ske till den bank som ordern i november avsåg samt att fler bankkunder tillkommit. En del av den order HST nu placerar avser ett annat företag i Kina, Wenzhou Fulaika Technology Co., Ltd. som utvecklat en biometrisk bilsäkerhetsprodukt. Produkten levereras och installeras som ett tillbehör och innebär att fordonet kan startas först efter att behörig förares identitet verifierats. I övrigt kommer leveranser att gå till HST:s egen produkt, biometrisäkrade förvaringsskåp.

"Flera års bearbetning i Asien börjar nu ge resultat i form av att ett bra antal utvecklingsprojekt har mognat, produkterna har börjat säljas och produktion är igång vilket ger orders för oss" säger Lars Lundgren Jr. Marknadschef på Fingerprint Cards AB och kommenterar vidare: "Det visar också att vi arbetar rätt, våra distributörer kan vår teknik och känner sin regionala marknad."

Mr Johnson Chen, VD på HST, säger: "Fingerprint Cards sensor uppskattas av kunderna i Kina. Den är stryktålig och ger marknadens bästa bildkvalitet vilket garanterar bra prestanda i systemlösningarna."

För ytterligare information kontaktas:
Lennart Carlson, VD Fingerprint Cards AB 031-607820, investrel@fingerprint.se Fingerprint Cards AB, Box 2412, 403 16 Göteborg www.fingerprint.se

Fingerprint Cards, noterat på börsens O-lista (FING B) och med huvudkontor i Göteborg, har utvecklat elektroniska system, som genom analys och matchning av individers unika fingermönster, fastställer den personliga identiteten. Systemen utgörs av mikrochips med algoritmer, som utan hjälp av extern processorkraft, läser av, lagrar och jämför fingermönster. Bolaget har utvecklat två typer av kapacitiva sensorer för avläsning av fingermönster, dels en extremt liten linjesensor och dels en s.k. areasensor. Till varje sensor har också såväl processorer som algoritmer utvecklats. Genom sin litenhet, låga strömförbrukning och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnad, kan tekniken implementeras i mycket små volymprodukter såsom smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga.

Fingerprint Cards AB, Box 2412, 403 16 Göteborg. www.fingerprint.se