Fingerprint Cards AB

FINGERPRINT CARDS: FINGERPRINT CARDS UTÖKAR SAMARBETET MED TEXAS INSTRUMENTS

Pressmeddelande   •   Jul 13, 2004 09:56 CEST

Fingerprint Cards system med linjesensor, avsedd för högvolymprodukter, har anpassats till Texas Instruments (TI) nya DSP processor. TI har för sina kunder byggt ett nytt utvecklingsverktyg, Fingerprint Authentication Development Tool, FADT, baserat på TI:s senaste generation DSP processorer och Fingerprint Cards linjesensor med algoritm.

Den nya DSP processorn, TMS320C55x™, som används i utvecklingsverktyget, är särskilt anpassad för biometrisk processering i mobila produkter med höga krav på låg strömförbrukning. Det utökade samarbetet mellan bolagen är en följd av ett första projekt, som genomfördes 2003, där Bolagets areasensor med algoritm byggdes in i ett motsvarande utvecklingsverktyg. Med dessa verktyg kan TI:s kunder och utvecklingspartners utvärdera fingertekniken och bygga prototyper baserade på produktens egen DSP processor.

Fingerprint Cards DAD algoritm är en av marknadens mest kompakta (8 Kb) algoritmer för fingerverifiering, vilket ger stor flexibilitet med alternativa processorplattformar. Bolagets patentansökan för sin metod att med en linjesensor registrera och verifiera fingermönster erhöll Europapatentverkets godkännande i december 2003. Linjesensorn, FPC1031, är en mycket robust sensor ur Fingerprint Cards Certus Sensor Platform, med en patenterad arkitektur, som kombinerar hög bildkvalitet med processering i realtid under låg strömförbrukning.

Mer information om FADT verktyget finns på www.ti.com/fadtnr

För ytterligare information kontaktas VD Lennart Carlson, tel. 031-607820
info@fingerprint.se

Fingerprint Cards, noterat på börsens O- lista (FING B), har utvecklat elektroniska system, som genom analys och matchning av individers unika fingermönster, fastställer den personliga identiteten. Systemen utgörs av mikrochips med algoritmer, som utan hjälp av extern processorkraft, läser av, lagrar och jämför fingermönster. Bolaget har utvecklat två typer av kapacitiva sensorer för avläsning av fingermönster, dels en extremt liten linjesensor och dels en s.k. areasensor. Genom sin litenhet, låga strömförbrukning och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnad, kan tekniken implementeras i mycket små volymprodukter såsom smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga.
www.fingerprint.se