Fingerprint Cards AB

Fingerprint Cards tecknar licensavtal för den koreanska marknaden

Pressmeddelande   •   Okt 02, 2003 13:27 CEST

Fingerprint Cards tecknar licensavtal med Camos Tech Co. Ltd (Camos Tech), Söul. Camos Tech har flera av Koreas största företag bland sina kunder och kommer att spela en nyckelroll för marknadsföringen av Fingerprint Cards teknik på en av världens snabbast växande biometrimarknader.

Camos Tech, som omsätter USD 50 miljoner, har lång erfarenhet av såväl elektronikförsäljning som försäljning av fingerbiometri. Med det nu tecknade icke exklusiva avtalet för distribution kommer Camos Tech att från eget lager sälja Fingerprint Cards teknik på den koreanska marknaden. Därutöver kommer Camos Tech att integrera Fingerprint Cards teknik i produkter utvecklade inom koncernen, för försäljning på den internationella marknaden.

"Jag är imponerad över Camos Techs långa erfarenhet, kontaktnät och marknadskunskap, och jag är övertygad om att bolaget kommer att göra ett bra jobb som representant för Fingerprint Cards i Korea" säger Lars Lundgren Jr, försäljningschef på Fingerprint Cards. "Den långa erfarenhet de har, samt att de kommer att använda vår teknik i sina egna produkter, borgar för en god och framåtriktad support för våra nuvarande och framtida kunder i Korea."

Mr B.J. Park, Vd på Camos Tech säger: "Elektronikmarknaden har ändrat synsätt på hur information skall säkras. Camos Tech reagerar på denna förändring genom att bygga in fingerteknik i våra lås- och kortsystem jämte andra produkter." Mr B.J. Park tillägger, "Fingerprint Cards är ett starkt företag som kan förse oss med kompetens inom alla delar av biometrin. Vi är övertygade om, att med deras hjälp, kunna göra ett genombrott på den koreanska marknaden och att vårt samarbete ska ge framgång för oss båda."

För ytterligare information kontaktas VD Lennart Carlson, tel. 031-607820
info@fingerprint.se

Fingerprint Cards, noterat på börsens O- lista (FING B), har utvecklat elektroniska system, som genom analys och matchning av individers unika fingermönster, fastställer den personliga identiteten. Systemen utgörs av mikrochips med algoritmer, som utan hjälp av extern processorkraft, läser av, lagrar och jämför fingermönster. Bolaget har utvecklat två typer av kapacitiva sensorer för avläsning av fingermönster, dels en extremt liten linjesensor och dels en s.k. areasensor. Till varje sensor har såväl processorer som algoritmer även utvecklats. Genom sin litenhet, låga strömförbrukning och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnad, kan tekniken implementeras i mycket små volymprodukter såsom smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga.

www.fingerprint.se

Camos Tech Co. Ltd. är leverantör av elektronikkomponenter. Sedan starten 1986 har Camos Tech haft en stabil utveckling baserad på ett gediget kontaktnät samt teknisk kunskap som förvärvats som distributör för kända varumärken från Japan och Taiwan såsom Mitsubishi semi-conductor. Med en omsättning på USD 50 miljoner levererar Camos Tech teknik till ledande tillverkare i Korea såsom Samsung, LG, Sewon och mer än tre hundra andra tillverkande företag.
www.camostech.com