Fingerprint Cards AB

Fingerprint cards tecknar licensavtal i USA för biometrisk närvarokontroll

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2004 11:37 CEST

Fingerprint Cards har valts som leverantör av biometriskt system för produkter inom området för närvarokontroll på arbetsplatser. Det marknadsledande amerikanska tillverkande företaget - som på begäran ej kommer att namnges förrän till hösten i samband med en produktlansering - levererar system för närvarokontroll till såväl industriföretag som till större företag inom detaljhandeln. Robustheten hos Fingerprint Cards teknik var avgörande vid valet av biometrileverantör.

Det amerikanska företaget har levererat biometriska lösningar till marknaden de senaste fem åren. Man valde Fingerprint Cards teknik för sin nästa generation produkter efter omfattande tester av både optiska och kapacitiva sensorer. Det avtal som tecknats mellan parterna ger licenstagaren exklusiv rätt till Bolagets teknik för produktområdet närvarokontroll för USA-marknaden och en icke-exklusiv rätt för produktområdet fysisk access.

"Efter ett målmedvetet utvecklingsarbete har vi fått fram en sensor som klarar kraven på tålighet avseende ESD (elektrostatisk urladdning), fuktiga fingrar och slitage. Detta var avgörande när kunden valde vår teknik", säger Lennart Carlson, VD på Fingerprint Cards.

Han tillägger, "På marknaden för system för närvarokontroll är det viktigt att det är lätt att använda tekniken och att tekniken även klarar av att läsa svåra fingermönster, så att så många som möjligt kan använda systemen. Vi levererar dessa värden till våra kunder, som utvecklar slutprodukterna, och de för dessa värden vidare till sina kunder ute på de mest skilda marknader."

För ytterligare information kontaktas VD Lennart Carlson, tel. 031-607820
info@fingerprint.se

Fingerprint Cards, noterat på börsens O- lista (FING B), har utvecklat elektroniska system, som genom analys och matchning av individers unika fingermönster, fastställer den personliga identiteten. Systemen utgörs av mikrochips med algoritmer, som utan hjälp av extern processorkraft, läser av, lagrar och jämför fingermönster. Bolaget har utvecklat två typer av kapacitiva sensorer för avläsning av fingermönster, dels en extremt liten linjesensor och dels en s.k. areasensor. Genom sin litenhet, låga strömförbrukning och möjlighet till mycket låga tillverkningskostnad, kan tekniken implementeras i mycket små volymprodukter såsom smarta kort och mobiltelefoner, där kraven på sådana egenskaper är extremt höga.
www.fingerprint.se

Fingerprint Cards AB, Box 2412, 403 16 Göteborg. www.fingerprint.se