Finnair

Finnair flyger till "World Expo 2017" i Kazakhstan

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2016 16:46 CET

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350 XWB.

Finnair flyger till "World Expo 2017" i Kazakhstan

Finnair kommer att flyga till "World Expo 2017" i Astana i Kazakhstan nästa sommar. Det är första gången som Finnair flyger till Kazakhstan. Ett tema på världsutställningen är "Framtidens energi". Arrangörerna väntar flera miljoner besökare från hela världen. Linjen ger bra förbindelser speciellt för europeiska och nordamerikanska mässresenärer. Det blir två flyg per vecka mellan Helsingfors och Astana under perioden 22 juni till den 11 augusti. Finnair flyger till Astana med Airbus A319 på fyra timmar och tio minuter från Helsingfors. Astana kommer att trafikeras två gånger i veckan på tisdagar och torsdagar med retur från Astana på onsdagar och fredagar. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Umeå, Västerås och Köpenhamn.
Astana i Kazakstan arrangerar World Expo 2017 under perioden 20 juni till den 11 augusti. Finnair flyger två gånger i veckan från Helsingfors till Astana under mässan.

Finnair firar tio år till Delhi – snabbast från Norden

I år firar Finnair tio år på sträckan mellan Helsingfors och Delhi. Det var den 30 oktober 2006 som Finnair öppnade den första reguljära linjen mellan Finland och Indien någonsin. Sedan dess har allt fler resenärer upptäckt att Finnair flyger den rakaste och snabbaste vägen mellan norra Europa och Indien. Passagerare som flyger med Finnair gör också ett aktivt klimatval, ju rakare väg mellan två destinationer desto mindre bränsleförbrukning och dito utsläpp.
Taj Mahal, som blev upptaget på Unescos Världsarvslista 1983, är ett av världens mest fotograferade byggnadsverk. Foto: Finnair.
Det kosmopolitiska Delhi är Indiens mest mångfacetterade stad när det gäller mat och shopping. Delhi som också är Indiens huvudstad, har en fascinerande blandning kulturer, religioner och invånare. Finnar flyger tre gånger i veckan till Indira Gandhi International Airport, Terminal 3. Flygplatsen ligger 14 km sydväst om Delhi. Flygtider: Stockholm - Delhi 8 tim 35 min, Göteborg - Delhi 8 tim 55 min, Köpenhamn - Delhi 9 tim 15 min och Oslo 8 tim 55 min.

Finnair fortsätter öka till Asien – plus 4,9 % i oktober

Finnair redovisar ökningar av antalet passagerare som flög med bolaget till Asien (+4,9 %) och Europa (+0,5 %) under oktober månad i år jämfört med samma period 2015. Totalt flög 932.500 passagerare med Finnair, vilket var plus minus noll jämfört med förra året. Efter tio månader i år har 1.503.700 passagerare (+5,8%) valt att flyga via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Fukuoka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Guangzhou, Ho Chi Minh City, Phuket, Krabi och Singapore med Finnair. Punktligheten var 88,8 % och beläggningen ombord var 79,9 %.

Finnair och Vietnam Airlines i codeshare-samarbete

Vietnam Airlines flyger, liksom Finnair, med världens modernaste passagerarplan Airbus A350 XWB. Foto: Vietnam Airlines.
Finnair och Vietnam Airlines har ingått ett codeshare-samarbete. För dig som reser med Finnair innebär det ett betydligt större urval av destinationer och en bättre tidtabell. Vietnam Airlines flyger, liksom Finnair, också med världens modernaste passagerarflygplan Airbus A350 XWB mellan kontinenterna. Finnair och Vietnam Airlines ingår i oneworld-alliansen. Vietnam Airlines hemmabaser är Hanoi och Ho Chi Minh City. Finnair flyger nonstop från Helsingfors till Ho Chi Minh City ända fram till och med den 23 mars 2017.

Finsk stjärnkock bakom Finnairs nya meny i Business class

Stjärnkocken Eero Vottonen har snabbt blivit en av de absolut bästa kockarna i Norden. Efter nyår serverar Finnair hans signaturmeny ombord i Business class. Foto: Finnair.
Med start den 11 januari 2017 inleder Finnair ett menysamarbete med den finska stjärnkocken Eero Vottonen. Signaturmenyn kännetecknas av rena nordiska smaker och kommer att serveras i business class på alla långdistanslinjer. Eero Vottonen har arbetat på flera topprestauranger i Finland, däribland Chez Dominique, Luomo, G.W. Sundmans och Olo. Förra året blev han utvald som Finlands kandidat i den internationellt erkända kocktävlingen Bocuse d’Or även känt som VM för kockar.

Helsingfors flygplats letar sprängämnesrester med detektor

Remsan som analyseras med hjälp av sprängämnesdetektorn. Foto: Finavia
På Helsingfors flygplats har säkerhetskontrollanterna börjat använda en helt ny teknologi för att kunna upptäcka eventuella rester av sprängämnen på passagerare och deras bagage. Enligt en ny EU-förordning måste en viss andel av passagerarna kontrolleras utifrån ett slumpmässigt urval. Tidigare genomfördes kontrollen genom att känna efter med händerna. Nu görs de slumpmässiga kontrollerna med hjälp av en sprängämnesdetektor. Kontrollen utförs med en speciell remsa, som analyseras med hjälp av sprängämnesdetektorn. Källa: Finavia.

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnairs Economy class. Specialpriserna gäller tills vidare. Priser från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Flyg i Finnairs Business class. Specialpriserna gäller tills vidare. Priser från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

+ 85000 till Asien via Helsingfors i oktober – Singapore lyfter

Finnairs hemmabas, Helsingfors flygplats, är norra Europas största hub till Asien och den ledande i Europa till Japan, med upp till fyra destinationer. Efter tio månader i år har 1.503,700 passagerare (+5,8%) valt att flyga den rakaste vägen till Asien via Helsingfors flygplats. Det är 85 000 fler jämfört med oktober 2015. Under oktober ökade trafiken mest till Kina 12,9 % Singapore +7,3 % Japan +2,6 % och Sydkorea +4,9 %, Indien +2,2 % jämfört med samma period 2015. Flest passagerare flög i nämnd ordning till: Japan, Kina, Sydkorea, Hong Kong, Thailand, Singapore och Indien. Källa: Finavia.

Finnair flyger till 16 städer i Asien från Helsingfors...

Finnair flyger till 16 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Guangzhou, Ho Chi Minh City (Vintertid), Hong Kong, Krabi (Vintertid), Nagoya, Osaka, Phuket (Vintertid), Seoul, Shanghai, Singapore, Tokyo och Xián.
Med smidiga förbindelser från: Stockholm, Göteborg, Köpenhamn, Umeå, Västerås, Trollhättan, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Ängelholm/Helsingborg, Växjö, Halmstad och Åre/Östersund.

... och till 16 destinationer i Finland!
Lägg därtill 16 destinationer i Finland: Ivalo, Joensuu, Kuusamo, Kittilä, Kuopio, Oulo, Rovaniemi, Turku, Tampere, Vaasa, Enontekiö (säsongsflyg 19.02-23.3.2017), Jyväskylä, Kajaani, Kemi, Kokkola och Mariehamn.

Fler än 85 Finnairflyg i veckan mellan Sverige och Finland

Finnair flyger upp till 60 gånger i veckan mellan Stockholm och Helsingfors. Måndag till fredag upp till åtta gånger per dag från Arlanda och upp till fyra från Bromma. Finnair flyger upp till 25 gånger i veckan mellan Göteborg och Helsingfors – upp till fyra gånger per dag. Lägg därtill samarbetet med BRA från Umeå och Nextjet från Norrköping. Det ger hög flexibilitet i resandet. Främst för dig som vill flyga den rakaste och mest klimatsmarta vägen till Asien eller pendlar mellan Göteborg/Stockholm/Västerås/Umeå och Helsingfors.