Finnair

Finnair förnyar flottan med fyra nya Airbus A321–200

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2016 15:08 CET

Helsingfors flygplats störst i Europa till Japan från Q2

I sommar tar Helsingfors över positionen som Europas största flygplats sett till flest destinationer i Japan: Tokyo, Nagoya, Osaka och Fukuoka. När det gäller antalet avgångar till Asien är Helsingfors flygplats idag den femte största i Europa. 2015 blev också ett rekordår för flygplatsen med över 16 miljoner passagerare. Källa: Finavia

Finnair förnyar flottan med fyra nya Airbus A321–200

Finnair har ingått ett Memorandum of Understanding med Singaporebaserade BOC Aviation Pte Ltd, som ägs av Bank of China, att leasa fyra nya tvåmotoriga Airbus A321-200 narrow body-flygplan med plats för 209 passagerare. Airbusplanen ska börja leveraras under första halvåret 2017. Hyresavtalen gäller minst åtta år. Bakgrunden till affären är att Finnair dels vill fasa ut fyrmotoriga trotjänaren Airbus A340, dels öka matartrafiken från Europa till Helsingfors för vidareflyg till Asien. Samtidigt säljer Finnair två stycken Embraer och ett turbopropplan.

Fler flög med Finnair till Nordamerika – plus 36 % i december

Finnair redovisar en ökning av antalet passagerare som flög med bolaget inom Europa +4,2 %, Nordamerika +35,8 %, inrikes i Finland +24,8 % under december månad i år jämfört med samma månad 2014. Totalt ökade antalet passagerare med 13,4 % jämfört med samma period 2014. Efter tolv månader 2015 har 1 682 000 passagerare valt att flyga den rakaste vägen med Finnair via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Phuket, Krabi och Singapore. Punktligheten var 85,8 procent.

Finnair fem gånger i veckan till Indiens shoppingparadis Delhi

Finnair flyger fem gånger i veckan mellan Helsingfors och Delhi med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn via transitvänliga Helsingfors flygplats. Flygtid 6 timmar och 45 minuter.
• Delhi är ett riktigt shoppingparadis. Här hittar du både köpcentrum och marknader, många med lokalproducerade produkter och handarbeten. I Delhi fyndar du läder och silver till mycket bra priser.
• Central Cottage Industries Emporium är det äldsta och största stället för shopping i Delhi med kläder, hantverk, möbler och leksaker av lokala hantverkare.
• Rajiv Chowk erbjuder allt från mode, smycken och teknik till trevliga restauranger, där du njuter av den goda indiska maten. Här blandas västerländskt mode och lokala produkter.
Missa inte shoppingcenter i Delhi som Ansal Plaza, The Great India Place och Select Citywalk.
Bästa marknaden är Dakari norra Delhi, öppet enbart på torsdagar. Fyndstället Sarojini Nagar med massor av kläder – kom ihåg att pruta. Ett måste.

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser!

Flyg i Finnairs i Economy class.Boka senast den 18 januari. Priser från Stockholm:
Bangkok 5 290
Chongqing
Delhi 4 290
Fukuoka 4990
Guangzhou 3 990
Hong Kong 5 290
Nagoya 4 990
Osaka 4 990
Peking 3 990
Seoul 5 990
Shanghai 5 190
Singapore 5 460
Tokyo 5 190
Xi´an 3 990

Flyg i Finnairs Business class. Boka senast den 18 januari. Frånpriser Stockholm:Bangkok 12 990
Chongqing 13 990
Delhi 13 990
Guangzhou 14 990
Ho Chi Minh City 16 990
Hongkong 16 490
Krabi 15 990
Peking 14 990
Phuket 15 990
Seoul 17 000
Shanghai 15 490
Singapore 16 990
Tokyo 19 990
Xian 13 990

Finnair till Ho Chi Minh City, Eilat, Lanzarote och Fuerteventura

Under vintertidtabellen i år erbjuder Finnair fyra intressanta reguljära destinationer i tidtabellen från Helsingfors, med smidiga förbindesler från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Samtliga trafikeras en gång i veckan:
• Ho Chi Minh City, Vietnam t.o.m. 24.03.2016
• Eilat Israel t.o.m. 23.03.2016
• Lanzarote t.o.m. 26.03.2016
• Fuerteventura t.o.m. 20.03.2016

Stockholm och Helsingfors: Upp till 60 Finnarflyg i veckan

Finnair flyger upp till 60 gånger i veckan mellan Stockholm och Helsingfors. Måndag till fredag upp till åtta gånger per dag från Arlanda och upp till fyra från Bromma. Det ger hög flexibilitet i resandet.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City.