Finnair

Finnair förnyar flottan med två Airbus A321- 200

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 13:57 CET

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Finnair förnyar flottan igen med två Airbus A321- 200

Den 30 december förra året flaggade Finnair för ett långleasingkontrakt av fyra nya Airbus A321-200 för leverans under första halvåret 2017. Den 1 februari i år tillkännagav Finnair att bolaget utnyttjat en option på ytterligare två nya Airbus A321-200 för leverans under vinterhalvåret 2017/2018. Airbus A321-200 är tillverkaren Airbus absoluta bästsäljare. Planet tar 180 passagerare. Sedan introduktionen 1988 har Airbus sålt cirka 4500 stycken. Endast Boeings modell 737 har sålt i fler exemplar.

Finnair adderar fler flyg till Lappland vintersäsongen 2016/2017

Finnair storsatsar på finländska Lappland under vintersäsongen 2016/2017. Kapaciteten till Kittilä, Kuusamo och Ivalo ökar med hela 140 000 flygstolar från Helsingfors. Samtliga med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Lappland är ett populärt skidresmål med allt från norrsken, isfiske till slädturer med renar eller hundspann.

Finnair och Cathay till Filippinerna, Vietnam och Taiwan

Finnairs oneworld partner Hongkongbaserade Cathay Pacific har omprofilerat helägda dotterbolaget Dragonair till Cathay Dragon. För dig som flyger med Finnair till Asien innebär det smidig codeshare via Hong Kong till Taipei och Kaohsiung i Taiwan, Manilla i Filippinerna samt Hanoi och Ho Chi Minh City. Cathay Dragon erbjuder över 20 destinationer i Kina från Hong Kong. 2015 transporterade de båda bolagen 34 miljoner passagerare.

Fler flög med Finnair under januari månad

Finnair redovisar en ökning av antalet passagerare som flög med bolaget inom Asien +6,5 %, Europa +5,5 %, Nordamerika +1,3 % och inrikes i Finland +25,8% under januari månad i år jämfört mot 2015. Totalt ökade antalet passagerare med 9,4 %. Efter en månad i år har 154000 passagerare valt att flyga den rakaste vägen med Finnair via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Phuket, Krabi och Singapore.

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnairs Economy class. Tills vidarepriser från Stockholm:
Bangkok5970
Chongqing
Delhi 4710
Hong Kong 5570
Peking 4410
Seoul 7010
Shanghai 5950
Singapore 5760
Tokyo 5640
Xi´an 5300

Flyg i Finnairs Business class. Tills vidarepriser från Stockholm:Bangkok 13520
Chongqing 18450
Delhi 15960
Hong Kong 17420
Peking 18000
Seoul 27930
Shanghai 18500
Singapore 22940
Tokyo 24560
Xian 18980

Miljövänligare avisning av flygplan på Helsingfors flygplats

Helsingfors flygplats satsar stort på miljö och hållbarhet. Det senaste är att flygplatsen nu tittar på nya platser för avisning av flygplan. Avisningen ska avvecklas vid gaterna. Idag återvinns allt som innehåller glykol med hjälp av specialfordon. Alla gamla avisningsplatser ska miljösaneras efter flytten. Källa: Finavia.

Finnair dagligen till Hong Kong – här badar du i turkost vatten

Finnair flyger dagliga nonstop mellan Helsingfors och Hong Kong. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Hong Kong, är en av världens folktätaste städer med över sju miljoner invånare. Missa inte följande sevärdheter:
Victoria Peak – ta spårvagnen 500 meter upp till Victoria Peak och njut av utsikten över hela Hong Kong. Hit kan du ta dig med buss eller linbana. På vägen tillbaka från Victoria Peak – ta ett stopp i Soho där du hittar världens längsta rulltrappa som tar dig genom restauranger, butiker och det levande nattlivet.
Big Buddha – en av världens största sittande Buddhastatyer finns i Hong Kong, hela 34 meter hög.

Star Ferry – upplev Hong Kongs magnifika horisont. Star Ferry-båtarna är en av stadens mest kända turistattraktioner som kryssat från Victoria Harbour mellan Kowloon och Hong Kong Island sedan slutet av 1800-talet.

Kat Hing Wai Walled Village – byggdes under Mingdynastin (1600) och har en 400-årig historia. Väggarna runt byn fungerade som ett försvar mot pirater i gamla tider.

Hong Kong Disneyland – besök Fantasyland, Adventureland, Main Street eller varför inte Tomorrowland. Magisk nöjespark för alla åldrar.

Repulse Bay – en riktig drömstrand med turkost vatten och finkornig sand där man gärna spenderar ett par dagar i solen.

Kolla in Finnairs video>>

Göteborg och Helsingfors: Upp till 25 Finnairflyg i veckan

Finnair flyger upp till 25 gånger i veckan mellan Göteborg och Helsingfors. Måndag till fredag upp till fyra gånger per dag. Det ger hög flexibilitet i resandet för dig som dagspendlar eller ska vidare till Asien.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City.