Finnair

Finnair går med vinst

Pressmeddelande   •   Aug 15, 2013 10:54 CEST

Finnair redovisar ett resultat före skatt på 21,2 miljoner euro för det andra kvartalet 2013. Nettoomsättningen uppgick till 610 miljoner euro. För samma period föregående år var resultatet minus 24,0 miljoner euro och en omsättning på 594 miljoner. Finnair har nått sitt mål om kostnadsbesparingar på 140 miljoner euro sex månader tidigare än väntat. Det skriver vd Pekka Vauramo i delårsrapporten.

Fler flög Finnair till Asien i juli - plus 11 procent

Efter sju månader i år har 953 000 passagerare valt att flyga den snabbaste vägen från Skandinavien via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Xián, Hanoi, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi och Singapore med Finnair. Det är elva procent fler jämfört med samma period förra året.
Under juli månad hade Finnair en fortsatt god efterfrågeökning till samtliga fyra asiatiska marknader: Kina, Japan, Indien och Sydostasien. Antalet sålda stolar uppgick till 86,4 procent. Punktligheten var 90,7 procent. Totalt flög 166 000 passagerare med Finnair till Asien under juli. Antalet Asienresenärer indikerar därmed 1,6 miljoner för helåret 2013.

Finnair jubilerar till Peking och Shanghai

I år är det 25 år sedan Finnair öppnade den första nonstoplinjen från Europa till Peking – som första västerländska bolag! Den historiska flygningen ägde rum den 2 juni. Linjen trafikerades en gång i veckan fram till 1992 då antalet frekvenser fördubblades. Idag flyger Finnair dagligen från Helsingfors.  I år är det tio år sedan Finnair öppnade den första oneworld-destinationen till Shanghai – tre gånger i veckan nonstop från Helsingfors. Idag flyger Finnair dagligen till Shanghai. Totalt flyger Finnair till fem destinationer i Kina: Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing och Xi án. Samtliga med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Norrköping. Bilden: Shanghai.

Juvelerarbutik öppnar på Helsingfors flygplats

Nu kan du köpa juveler och klockor på Helsingfors flygplats hos Finngold. Detta sedan den finländska kedjan öppnat två butiker i Terminal 2 vid gaterna 29 och 30. Bland varumärkena märks bland annat juveler från Swarovski, Pandora och Thomas Sabo samt klockor från Bering, Gant, Gucci och Michael Kors.

Allt fler hittar till Minsk med Finnair och Belavia

Finnairs och det vitryska nationella bolaget Belavias samarbete på sträckan mellan Minsk och Helsingfors har utvecklats positivt sedan starten i augusti 2011. Det handlar om tre flyg i veckan med Belavias moderna Canadair CRJ 200 jet – varje måndag och torsdag med avgångstid 16.35 och söndag med avgångstid 09.50 från Helsingfors. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg kommenterar linjen:
– Det är en lyckad satsning som uppskattas av våra kunder och som gjort det enklare att ta sig till Minsk tack vare smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Norrköping och Köpenhamn via Helsingfors.
Belavia Belarusian Airlines, som grundades 1996, är baserat i Minsk och har en modern nordamerikansk flygplansflotta bestående av tio stycken Boeing 737 och fyra stycken Canadair CRJ200 jet (Bilden).

Missa inte Finnairs specialerbjudanden till Asien

Just nu kan du boka Finnairs förmånliga priser till bland annat Bangkok, Shanghai, Tokyo och Delhi för avresa från Stockholm, Göteborg och Norrköping. Läs mer!