Finnair

Finnair i sinnrikt samarbete med Roxette

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2018 10:49 CET

Finnair var det första flygbolaget i Europa som började flyga med Airbus A350 XWB. Det är den enda flygplansmodellen i historien som blivit antagen på klimatorganisationen Carbon Disclosure Projecs lista, The Leadership Index. Finnairs A350 är 20 procent tystare än den nuvarande generationens flygplan och har en ljudnivå som ligger hela 16 decibel under det aktuella standardkravet.

Finnairs nya kabinklass på långlinjer – Premium Economy

Finnair lanserar en ny kabinklass ombord på sin långdistansfllotta 2021; Premium Economy. Det nya konceptet kommer att ha en egen kabin med skräddarsydda Finnair-mönster. Dessutom kommer det att finnas mer utrymme och komfort i kombination med ett förbättrat serviceutbud. Finnair förnyar också hela kabinen på sina ATR-plan. Den nya kabinen kommer att få en fräsch och harmonisk inredningsdesign, med helt nya säten och mattor. Det första ATR-planet med förnyad kabin väntas vara i drift redan till sommaren 2019.
Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef säger:– Vi ser en trend av att allt fler resenärer sätter kvalitet i fokus när de flyger, därför satsar vi mycket på komfort och kvalitet för att förhöja flygupplevelsen. Som svar på kundernas behov kommer vår nya Premium Economy-klass att tillgodose kraven bland både semesterresenärer och affärsresenärer.

Finnair i sinnrikt samarbete med Roxette

Pop-ikonen Per Gessle och Stjärnkocken Tommy Myllymäki. Foto: Finnair.
Visste du att det är vetenskapligt bevisat att ljud påverkar våra smaksinnen? Det brummande flygplansbullret gör exempelvis att söta och salta smaker försvagas, medan umami och bittra smaker förstärks. För att skapa den optimala matupplevelsen ombord har Finnair tagit hjälp av Per Gessle och Tommy Myllymäki och komponerat de perfekta ljudlandskapen till flygbolagets nya business class-meny.Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef säger:– Faktum är att Finnairs A350-flyg är 20 procent tystare än den nuvarande generationens flygplan och har en ljudnivå som ligger hela 16 decibel under det aktuella standardkravet. Med Hear the Taste vill vi ytterligare förhöja matupplevelsen ombord för våra resenärer. Det har vi gjort tillsammans med vår prisbelönta signaturkock Tommy Myllymäki och ett av Sveriges mest ikoniska band – Roxette.

Finnair nonstop till Los Angeles från 31 mars 2019!

Den 31 mars 2019 börjar Finnair flyga nonstop året runt till Los Angeles tre gånger per vecka från Helsingfors. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Finnair flyger med nya klimatsmarta tvåmotoriga flaggskeppet - Airbus A350 XWB på sträckan. Flygtiden beräknas till 11 timmar till Los Angeles och returen 10 timmar och 30 minuter till Helsingfors. Därmed erbjuder Finnair fem destinationer i USA: New York, Chicago, San Francisco, Miami och Los Angeles.

Finnair prisat igen – "Best Airline Awards 2018" i Kina

Finnairs regionchef Ms Yvonne Huang, tvåa från höger, tar emot priset på Finnairs vägnar. Foto: Finnair
Kinesiska resemedia och resenärer gillar Finnair. I våras kammade Finnair hem ännu ett nytt kinesiskt pris: "Best European Airline" av TTG China. Nu har kineserna slagit till igen med ytterligare ett pris. Det är resetidningen City Traveler som tilldelat Finnair utmärkelsen "Best Airline Award 2018" vid en ceremoni i Shanghai den 1 november i år. Finnair får priset för sin starka närvaro i Kina.

Finnair flyger dig till världens längsta bro alla dagar i veckan

Världens längsta bro ska öka turism och handel mellan Hong Kong och Kina.
Finnair flyger dagligen, vissa dagar även dubbla dagliga avgångar från Helsingfors till Hong Kong. Missa inte världens längsta bro, som invigdes den 23 oktober och länkar samman Hong Kong och Macao med den kinesiska staden Zhuhai. Syftet med brosatsningen är att öka turismen och handeln i regionen. Den som vill hyra bil och köra på den nya bron, bör tänka på att i Hongkong och Macao gäller vänstertrafik medan i Kina gäller högertrafik.

Finnair ökar i Europa: +11% procent i oktober 2018

Finnair redovisar ökningar av antalet passagerare som flög med bolaget i oktober 2018 till Europa (+11%), Nordamerika (0,8 %) och Inrikes (+8,3%). Totalt flög 1,141,700 passagerare under oktober månad med Finnair, (+8,2%) jämfört med samma period förra året.

Finnair till Porto, Bologna och Bordeaux sommaren 2019

Finnair flyger till Porto, Bordeaux och Bologna sommaren 2019. Foto Finnair.
Kulturella och kulinariska upplevelser står i fokus när Finnair öppnar tre nya linjer i sommar: till Bologna tre gånger i veckan, 10 april till 18 oktober, Bordeaux två gånger i veckan 11 maj till den 14 september och till Porto två gånger i veckan mellan den den 21 juni och den 12 augusti 2019.
Robert Lönnblad, Finnairs Skandinavienchef säger:

– Vi är mycket glada över att kunna erbjuda våra resenärer dessa nya destinationer nästa sommar. Det är tre städer som har mycket att erbjuda, framförallt för mat- och dryckesentusiaster då samtliga städer är mycket populära kulinariska regioner.

Finnair flyger oftare till populära semsterorter 2019

Finnair utökar kapaciteten till några av de populäraste semesterorterna för sommaren 2019. Bland annat adderas ytterligare veckovisa avgångar till Alanya (Gazipasa), Palma de Mallorca, Split och Tel Aviv. Utöver detta kommer Finnair att erbjuda triangelflygning mellan Helsingfors, Ivalo och Kittilä varje onsdag mellan den 24 april och den 23 oktober 2019.

89 skäl att välja Finnair Holidays!

Åttionio fascinerande destinationer, just nu, tredubbla Finnair Plus-poäng samt flyg, hotell och upplevelser på en plats. Det handlar om Finnairs nya bokningstjänst Finnair Holidays som lanserades för ett år sedan. På den nya plattformen kan resenärer skräddarsy sin resa och boka såväl flyg som hotell och aktiviteter. Produkten kombinerar på så sätt det individuella resandets frihet och paketresornas bekvämlighet.

Lägg ett bud på en stol i Business class – njut av extra lyx!

Nästa gång du bokat ekonomiklass med Finnair får du inte missa möjligheten att uppgradera dig till Business class. Det finns ett undantag: Det måste finnas lediga stolar. Finnair erbjuder tre olika alternativa möjligheter till uppgradering: Lägg ett bud, använd dina Finnair Plus-poäng eller ett Sista-minuten-erbjudande.

Missa inte Finnairs förmånliga erbjudanden till Asien!

Kampanjpriser i Economy class gäller tills vidare. Priser från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Kampanjpriser i Business class gäller tills vidare. Priser från Stockholm. Visa alla erbjudanden>>

Finnair fakta 2018 - 2019

Finnair flyger till 19 städer i Asien från Helsingfors: Bangkok, Beijing, Chongqing, Delhi, Guangzhou (Sommartid 2019), Hongkong, Ho Chi Minh City (Vintertid), Krabi (Vintertid), Phuket (Vintertid), Nagoya, Tokyo, Osaka, Seoul, Fukuoka (Sommartid 2019), Shanghai, Nanjing , Singapore, Xi´an (Sommartid 2019) och Goa (Vintertid). Med med smidiga förbindelser från: Stockholm (Arlanda & Bromma), Göteborg, Köpenhamn, Billund,Oslo, Bergen, Umeå, Malmö, Visby, Kalmar, Ronneby, Sundsvall, Ängelholm/Helsingborg, Växjö, Halmstad och Åre/Östersund.

Finnair flyger fler än 90 gånger i veckan mellan Sverige och Finland: Måndag till fredag upp till åtta gånger per dag från Arlanda och upp till sex gånger från Bromma. Från Göteborg upp till fyra gånger per dag. Lägg därtill samarbetet med BRA från Umeå till Helsingfors.Danmark, Norge & Island: Köpenhamn/Billund Helsingfors och Oslo Helsingfors flera avgångar per dag. Bergen Helsingfors dagligen och Tromsö Helsingfors en gång per vecka (lördag). Reykjavik Helsingfors flera avgångar per vecka.

Inrikes Finland bl.a till Kuusamo, Uleåborg, Rovaniemi, Tammerfors, Vasa, Karleby (Kokkola), Ivalo, Kemi, Jyväskylä, Kuopio, Kajana (Kajaani), Joensuu.

Ny destination i USA: Ny flyglinje från Helsingfors till Los Angeles from 31 mars 2019. Finnair flyger året runt från Helsingfors till New York. Under vinterperioden 2018-2019 till Miami upp till tre gånger per vecka, Puerto Plata en gång per vecka, Puerto Vallarta och Havanna två gånger per vecka.Till Chicago t.o.m 3 december 2018 och San Francisco t.o.m 5 december 2018. Till Chicago och San Francisco även under sommarperioden 2019.

Du får detta nyhetsbrev eftersom du är en kund till Finnair eller för att du har skrivit upp dig på vårt nyhetsbrev. Skulle du vilja avsluta din prenumeration, klicka här.