Finnair

Finnair mest klimatsmarta flygbolaget i Norden

Pressmeddelande   •   Okt 26, 2012 11:40 CEST

Finnair får toppbetyg i Carbon Disclosure Projects Nordenrapport 2012, där man som första flygbolag någonsin placerat sig på CDP:s Ledarskapsindex. Med 92 poäng av 100 möjliga är Finnair ett av de absolut bästa företagen i klimatrapporten oavsett bransch.

CDP är världens enda globala rapporteringssystem för klimatförändringar och samlar in data från 4000 organisationer i 72 länder. I sin årliga Nordenrapport bedöms företag utifrån ett antal kriterier som har med miljö, klimat och hållbarhet att göra.I år har Finnair som första flygbolag placerat sig på CDP:s Ledarskapsindex över de företag som får högst poäng för sitt hållbarhetsarbete. Finnair belönas för sina långsiktiga insatser för att reducera utsläpp, samt arbete med att förbättra rapporteringssystemen för mätning av klimatpåverkan. Företaget får även beröm för sina strategiska affärsbeslut associerade med klimatförändringar.

Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger så här:
– Att vara bäst i Norden igen i en så här viktig undersökning känns oerhört stort. Detta är ett positivt steg framåt för oss och en tydlig signal om att Finnair är på rätt väg när det gäller att minska utsläppen på sikt. Nyckeln till de långsiktiga utsläppsmålen fram till 2017 stavas nya flygplan. Finnairs nästa generation långdistansplan – Airbus A350-900 – förbrukar upp till 30 procent mindre bränsle och dito utsläpp jämfört med Airbus A340-300.

Finnair fem nonstop i veckan till Seoul
Från den 30 oktober flyger Finnair nonstop mellan Helsingfors och Seoul fem avgångar per vecka i vardera riktningen enligt den nya vintertidtabellen. Det är den snabbaste förbindelsen från norra Europa. Rutten trafikeras med branschens mest klimatsmarta tvåmotoriga långdistansplan i sin klass – Airbus A330-300. Ombord finns Business Class med sovstolar (lie-flat) och ekonomiklass. Alla har egen skärm ombord och tillgång till underhållningssystemet med ett brett utbud av filmer och spel. Flygtiden från Helsingfors är 8 timmar 50 minuter och från Seoul 9 timmar 50 minuter, med perfekta anslutningar från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Missa inte Finnairs kampanjpriser
Just nu har Finnair kampanjpriser bland annat till Peking, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei och Sapporo för avresa från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Läs mer här eller kontakta din resebyrå>>