Finnair

Finnair minskar CO2-utsläpp med 96.000.000 kg 2010

Pressmeddelande   •   Dec 28, 2009 12:00 CET

2009 12 28 Idag den 28 december gör Finnairs nästa sista Boeing MD 11 - och den fjärde totalt i år - sin avslutande flygning i de blåvita färgerna. Från och med den 29 december ersätts den med ännu en splitterny Airbus A330-300 - flygbranschens mest klimatsmarta och bränslesnåla tvåmotoriga långdistansplan. Finnair har idag fem stycken A330 av 2009 års modell.
Heikki Helander, chef för Flight Operations Engineering and Development vid Finnairs huvudkontor i Helsingfors, har räknat fram följande siffror:– Bara genom att ersätta en enda MD11 med en tvåmotorig Airbus A330 blir besparingen per år 7.500.000 kg bränsle, vilket motsvarar 24.000.000 kg CO2-utsläpp. Under 2009 har vi tagit fyra MD11:or ur trafik. Den sista återstående MD11:an lämnar Finnair den 31 januari 2010.
Enligt Heikki Helander kommer Finnair att spara inte mindre än 30.000.000 kg bränsle och minska CO2-utsläppen med 96.000.000 kg under 2010.

Finnairs femte Airbus A330 i trafik – med nya horisontella sängar

2009 12 28 Den 23 december landade Finnairs femte Airbus A330-300 på Helsingfors flygplats. Samma dag sattes det i trafik. Flygplanet är utrustat med den nya generationens säten i nya Business Class Contour Vantage: Full Flat. Vilket innebär att stolen kan fällas ned till ett helt horisontellt läge. Finnair Sverigechef Matias Sarkkinen säger i en kommentar:
– Vi har kunnat notera att affärsresandet från Sverige till Asien har börjat återhämta sig under de senaste månaderna. Därför är den nya A330:an – den femte vi tar emot i år – en välkommen förstärkning av vår flotta. Vi hoppas självklart att våra kunder kommer att uppskatta den uppgraderade servicegraden ombord.
Utformningen av sätena ger resenären mer integritet och personligt utrymme. Nittio procent har direkt tillgång till en gång. Bagagehyllan har utökat lagringsutrymme. Totalt finns 45 platser i Finnairs nya Business Class mot tidigare 42 stycken. Det nya planet ska flyga till Seoul, Nagoya, Delhi och New York.

Missa inte Finnairs kampanj i Business class – res fram till 31 mars 2010
2009 12 28 Fram till den 31 december kan du boka Finnairs kampanjpriser till en rad noga utvalda destinationer i Asien. Njut av fyrstjärnig* service ombord i exempelvis världens mest bränslesnåla tvåmotoriga långdistansplan – Finnairs nya Airbus A330-300. Köp biljetten 30 dagar innan avgång.Frånpriser inklusive skatter och avgifter vid bokning via finnair.se till följande destinationer från Stockholm och Göteborg: Peking 19 090 kr, Bangkok 16 490 kr, Tokyo 22 900 kr, Osaka 24 550 kr, Nagoya 27 530 kr. Norrköping: Peking 19 760 kr, Bangkok 17 160 kr, Tokyo 23 570 kr, Osaka 25 220 kr, Nagoya 28 200 kr. Regler och bokning via finnair.se eller din resebyrå! *Skytrax.
Finnairs lägsta priser just nui ekonomiklass till Asien för bokning och regler via finnair.se eller din resebyrå!

Finnair lyfter Norrköpings flygplats +110 procent i november
2009 12 28 Finnairs partner Finncomms satsning på linjen Norrköping - Helsingfors har blivit en succé. Enligt officiell statistik från Norrköpings flygplats ökade antalet passagerare med 110 procent under november i år jämfört med samma period förra året. Enligt flygplatsens marknadschef Jörgen Nilsson så reser östgötarna vidare från Helsinfors til lfrämst Shanghai, Bangkok och Hongkong.