Finnair

Finnair Nordens bästa flygbolag för fjärde året

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 10:13 CEST

För fjärde året i rad har Finnair blivit utsett till Norra Europas bästa flygbolag 2013. Bakom utmärkelsen står världens största konsumentsajt inom flyg: Skytrax. Resultatet baseras på en enkät som genomförts via nätet och där över 18 miljoner resenärer från 160 länder fått tycka till. Finnairs allians oneworld utsågs till bästa flygallians. Finnair försvarar, som enda flygbolag i Norden, sin ranking som fyrstjärnigt bolag enligt Skytrax.

Airbus A350 – äntligen i luften
Nu har Airbus A350XWB – Finnairs nästa generation långdistansplan – gjort tre lyckade provflygningar sedan premiären 14 juni. Finnair blir först i Europa med det nya planet redan 2015. Det är tillverkat av 53 procent kompositmaterial. Det gör flygplanet lättare och därmed extremt bränslesnålt och klimatsmart. XWB står för extra lång flygplanskropp.  Se första provflygningen här!

30 000 fler till Asien via Helsingfors i maj
Efter fem månader i år har 655 000 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 30000 fler än under samma period 2012.Helsingfors behåller därmed sin ställning som norra Europas i särklass största gateway till Asien och Europas näst största till Japan/Hongkong. Det visar flygplatsägaren Finavias statistik för maj 2013.
Mest ökade trafiken till Kina +16,9%, Hongkong +12,1%, Indien + 9,9%, Thailand +1,8%, Sydkorea +2.9%. Flest passagerare flög till Japan, Kina och Thailand.

Finnair till Tel Aviv och Dubai – hela vintern
Finnair fortsätter med två flygningar per vecka till Tel Aviv under hela vintertidtabellen 2013/2014. Tel Aviv har blivit en stor framgång och Finnair räknar med en betydande andel Asienresenärer ombord. Finnair adderar också Dubai med fem avgångar per veckan från Helsingfors.

Finnair medlem i IATA:s nya miljöprogram
Finnair har certifierats som ny medlem av programmet IATA Environmental Assessment. Det handlar om ett program för oberoende utvärdering och förbättring av flygbolagens hantering av miljöfrågor. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger:
– Samarbete är viktigt på lång sikt om flygbranschen ska kunna uppnå sina långsiktiga mål med koldioxidneutrala flygresor. Finnair har länge varit aktivt med att hantera olika miljöfrågor.
Programmet baseras på fastställda miljöstandarder – till exempel ISO 14001 – som har utvecklats av miljöexperter i samarbete med branschledande flygbolag, inklusive Finnair. Både Finnair och andra flygbolag kommer att utvärderas av ackrediterade miljögranskningsorganisationer.

Missa inte Finnairs specialerbjudanden till Asien
Just nu kan du boka Finnairs förmånliga priser till bland annat Bangkok, Tokyo och Delhi för avresa från Stockholm, Göteborg och Norrköping. Läs mer!