Finnair

Finnair nyanställer ytterligare 100 piloter och 300 kabinpersonal

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 15:30 CET

Finnair nyanställer ytterligare 100 piloter och 300 kabinpersonal

Hittills i år har Finnair nyanställt 70 piloter och 130 kabinpersonal, men det räcker inte för att klara den kommande storsatsningen på Asien: Dubbla trafiken från 2020 jämfört med 2010 års nivå. Därför genomför nu Finnair den största rekryteringskampanjen någonsin i flygbolagets historia. Den här gången handlar det om ytterligare 100 piloter och 300 kabinpersonal. Lägg därtill 50 nya kundservicejobb på marken. I oktober i år fick Finnair sin första Airbus A350 som nu går i trafik. Finnair har beställt 19 stycken totalt. Fram till 2020 kommer Finnair att ha skapat cirka 1000 nya jobb.

Finnair flyger till skidorten Enontekiö i Lappland

Under perioden 20 februari till den 9 april 2016 kommer Finnar att flyga varje lördag mellan transitvänliga Helsingfors flygplats och skidorten Enontekiö i Lappland. Ett eldorado för skidåkning med 30 mil preparerade spår. Under vintern kan man också uppleva norrsken tre av fyra nätter. Finnair flyger med ett ATR plan enligt följande tidtabell:
AY531 HEL-ENF 07:25-09:40
AY532 ENF-HEL 10:10-12:25

Darwin och Penang - ny codeshare med Finnair och Jetstar Asia

Finnair och Jetstar Asia samarbetar till Asien och Australien. Penang är en av destinationerna.
Den 15 december inledde Finnair och Jetstar Asia i Singapore ett nytt samarbete, som ger Finnairs kunder ett bredare utbud av destinationer i Asien och Australien via Singapore. Följande destinationer når man med en biljett och med genomgående bagage: Penang och Kuala Lumpur, Malaysia, Ho-Chi Minh City, Vietnam, Phuket, Thailand samt Perth och Darwin, Australien. Finnair och Jetstar Asia är medlemmar i oneworld.

God Jul och Gott Nytt År!

"Finnair har återigen haft ett framgångsrikt år på den svenska marknaden 2015. Den största nyheten under året har varit Finnairs nya Airbus A350XWB - världens modernaste passagerarflygplan – som premiärflög till Shanghai den 21 november från Helsingfors. En milstolpe i Finnairs historia. Allt fler resenärer har valt den snabbaste och mest klimatsmarta vägen till Asien via Helsingfors flygplats. Tack alla ni som bidragit till detta - både resebyråer och resenärer. 2016 ser intressant ut. Finnair lanserar två nya destinationer: Fukuoka i Japan och Guangzhou i Kina. Finnair satsar stort på rekrytering av både piloter och kabinpersonal. Jag och mina kollegor på Finnair i Stockholm och Göteborg önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År"Kenneth Gillberg, Skandinavienchef, Finnair.

Fler flög med Finnair till Nordamerika i november +20 procent

Finnair redovisar en ökning av antalet passagerare som flög med bolaget inom Europa +6,6 %, Nordamerika +20 %, inrikes i Finland +13,1 % under november månad i år jämfört med samma månad 2014. Totalt ökade antalet passagerare med 13,4 % jämfört med samma period 2014. Efter elva månader 2015 har 1 550 000 passagerare valt att flyga den rakaste vägen med Finnair via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Xian, Phuket, Krabi och Singapore. Punktligheten var utmärkta 92,1 procent.

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser!

Flyg i Finnairs i Economy class. Tills vidare priser från Stockholm:
Bangkok 5 970
Chongqing
Delhi 4 700
Hong Kong 5 560
Nagoya 5 610
Osaka 5 650
Peking 5 100
Seoul 7 090
Shanghai 5 950
Singapore 5 760
Tokyo 5 620
Xi´an 5 300

Flyg i Finnairs Business class. Tills vidare priser. Frånpriser Stockholm:Bangkok 13 520
Chongqing 18 460
Delhi 15 970
Hongkong 17 410
Nagoya 24 640
Osaka 24 680
Peking 18 010
Seoul 21 940
Shanghai 18 510
Singapore 22 940
Tokyo 24 650
Xian 18 980

Julstämning på Helsingfors flygplats 2015

Nu råder full julstämning på transitvänliga Helsingfors flygplats. I år kan alla resenärer njuta av en jul i finsk stil - från golv till tak. Flygplatsen är också officiell partner i den finländska "Tomteorganisationen" Santa Claus Foundation. Sist men inte minst: Nu är det läge att shoppa julklappar på flygplatsen - utbudet av märkesbutiker är imponerande.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City.