Finnair

Finnair på plus från Sverige till Asien

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2012 12:16 CEST

Allt fler svenskar fortsätter att välja Finnair till Asien. Juli månad blev inget undantag. Finnairs asiatiska marknader - Kina, Japan, Indien och Sydostasien – visar samtliga fortsatt tillväxt från Sverige. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg kommenterar utvecklingen på den svenska marknaden:

– Under semestermånaden juli har Tokyo, Osaka och Delhi gått allra bäst. Trots ett ytterst begränsat affärsresande kunde vi ändå notera tillväxt. Bakom det faktum ligger främst ett eskalerat nöjesresande och lyckade priskampanjer. Punktligheten låg på mycket fina 90.8 procent under månaden
I juli i år flög totalt 150 000 passagerare med Finnair till och från Asien. Plus tre procent.  Hittills i år är siffran 891 000 passagerare. En ökning med 8,2 procent. Kenneth Gillberg hoppas på nya rekord:
– Håller den här fina trenden i sig kan vi definitivt passera drömgränsen en och en halv miljon passagerare till Asien vid årsskiftet.
Finnair är idag Nordens största interkontinentala flygbolag med ett brett utbud av destinationer till Asien med 77 flyg per vecka.

75 000 fler till Asien via Helsingfors flygplats
Under perioden januari till juli i år har 919 000 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 75 000 fler än efter samma period 2011. Det visar Finavias senaste officiella statistik. Helsingfors förstärker därmed sin ställning som norra Europas i särklass största gateway till Asien. Japan, Kina och Thailand toppar statistiken sett till antal passagerare. Mest ökade trafiken till Singapore +238 procent. Linjen öppnade den 30 maj 2011. Enligt Finavias statistik från juni 2011 fram till juli 2012 har destinationen haft över 90 000 passagerare.

Finnair smartast till Sydostasien och Oceanien
Hongkong är den absolut bästa och smidigaste gateway som finns till Sydostasien och Oceanien. Förklaringen stavas Oneworld och dess allierade. Finnairs partners i Hongkong är främst Cathay Pacific och deras dotterbolag Dragonair. Dragonair flyger dagligen till 20 inrikesdestinationer i Kina från Hong Kong, med smidiga förbindelser som passar Finnairs inkommande morgonmaskin. Cathay Pacific täcker Oceanien och övriga delar av Sydostasien. Exempelvis 25 gånger i veckan till Sydney i Australien och elva till Auckland i Nya Zeeland. Sedan den 26 april 2007 Finnair flyger dagliga nonstop till Hongkong från Helsingfors, med perfekta förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn.

Ännu högre nivåer på mat och vin hos Finnair
Finnair har inlett ett femårigt samarbete med LSG Sky Chefs. Syftet är att utveckla maten ombord och lyfta den till nya höjder, samtidigt som Finnair kan sänka sina kostnader med cirka 90 miljoner kronor. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger så här:
– Vi är mycket nöjda med detta partnerskap. Det innebär att vi kan erbjuda ännu högre gastronomisk nivå på vår catering ombord både vad gäller mat och vin. Affären är också ett led i vårt pågående arbete med omstrukturering av vår cateringverksamhet.