Finnair

Finnair på plus igen till Kina – efter två års kräftgång

Pressmeddelande   •   Feb 19, 2010 09:27 CET

2010 02 19 För första gången sedan februari 2008 ökar antalet passagerare till Kina igen via Helsingfors flygplats. Det visar officiell passagerarstatistik från Finavia, finländska luftfartsverket,avseende januari månad 2010 jämfört med samma period förra året. Plus 18 procent. Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger att det handlar om ett efterlängtat trendbrott:

– Det är främst resandet från Kina till Europa som kommit igång igen. Finnair är väl rustat att möta en ökad efterfrågan tack vare 90 avgångar per månad till Kina från Helsingfors. Förbokningsläget 16 veckor framåt ger oss också anledning att se positivt på utvecklingen på den kinesiska marknaden. Inte minst den kommande Världsutställningen i Shanghai inger stort hopp.

– Det är också glädjande att Japan och Hongkong fortsätter att gå bra från Helsingfors. Plus 8,6% respektive 9,9% under januari. Från den 29 mars blir det dagliga flyg till både Tokyo och Osaka. Finnair har dessutom 41 procent av de snabbaste förbindelserna från Europa till Japan. Det gör skillnad.Enligt Finavia flög flest resenärer till Thailand, Kina, Japan, Indien och Sydkorea i nämnd ordning under januari i år via Helsingfors. Totalt flög 107 000 personer via Helsingfors flygplats till Asien under januari.

Shanghai plus 90 procent när allt fler svenskar väljer Finnair
2010 02 19 Finnair Sverige rivstartar januari med övervägande plussiffror i passagerarstatistiken till Asien. Överraskningen är dock New York, som slagit sig in på Finnairs svenska tio-i-topp lista bland alla Asiendestinationer! Plus 25% jämfört med januari förra året.Finnairs Sverigechef Matias Sarkkinen säger att det vänt rejält på den svenska marknaden under januari månad jämfört med fjolåret:- Det handlar om tvåsiffriga passagerarökningar procentuellt sett till flertalet av våra nio destinationer i Asien. Shanghai +90%, Peking +60%, Bangkok +45%, Hongkong +40%, Delhi +30% och Tokyo+3%. Det kan vi tacka affärsresandet för som kommit igång på allvar igen. Våra svenska storföretagskunder har börjat bli mer aktiva i sitt resande. Även i österled går det bra. St. Petersburg ökade med 100%, Vilnius med 90% och Tallinn 19%. Helsingfors ökade också. Plus 20%.

Finnair Cargo plus 40 procent till Asien i januari
2010 02 19 Finnair Cargo utreder nu möjligheterna att börja flyga med egna eller leasade fraktflygplan till Asien redan till våren. Det behövs fler plan för att kunna möta den snabbt stigande efterfrågan på fraktmarknaden. Rusningen efter frakt till Asien ökade i januari i år med 40 procent, jämfört med samma period i fjol. Det innebär att Finnairs nuvarande flotta av klimatsmarta långdistansplanen Airbus A330-300 och Airbus A340-300 inte kommer att räcka till på sikt.

Just–nu–priser med Finnair – Bangkok från 5 790 kr

2010 02 12 Nu kan du flyga billigare till Asien med Finnair med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Norrköping. Frånpriser inklusive skatter från Stockholm vid bokning via Finnairs hemsida: Bangkok 5790 kr och Seoul 7190 kr. Vid avresa med Finnair från Norrköping se Finnairs hemsida.Boka dina biljetter till Bangkok och Seoul senast den 21 februari, förbokning sju dagar, lördag/söndag regel eller minst sju dagar bortavaro. För mer info och regler se Finnairs hemsida. Boka via din resebyrå eller finnair.seFlyg med Finnair till Baltikum. Frånpriser vid bokning via Finnairs hemsida inklusive skatter och avgifter från Stockholm och Göteborg: Riga 1770 kr, Tallinn 1750 kr och Vilnius från 1960 kr. Boka via din resebyrå eller finnair.seFlyg med Finnair till finländska Lappland. Frånpriser vid bokning via Finnairs hemsida inklusive skatter och avgifter från Stockholm och Göteborg: Ivalo 2060 kr och Kittilä 2060 kr. Boka via din resebyrå eller finnair.se

Donera Finnair Plus poäng - rädda Östersjön!

2010 02 19 Östersjön är världens mest förorenade hav. Därför har Finnair beslutat att stötta Baltic Sea Action Group i arbetet att förbättra Östersjöns tillstånd. Du som är medlem i Finnairs lojalitetsprogram Finnair Plus kan från den 1 mars donera 75 000 poäng för att bidra i arbetet med inneslutning av oljeutsläpp. Poängsumman motsvarar en meter oljesaneringsslang. Läs mer>>

Finnair dagligen till Tokyo och Osaka från 29 mars