Finnair

Finnair på väg överträffa drömgräns till Asien

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2012 10:14 CEST

Finnair visade äkta sisu under september månad i år. Antalet passagerare ökade med 10,3 procent till Asien och antalet sålda stolar ombord landade på 79 procent plus 2,1 jämfört med samma månad förra året. Totalt har 1 187 000 passagerare flugit med Finnair till Fjärran östern under årets första nio månader. Plus 8,3 procent jämfört med fjolåret. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger att siffrorna är urstarka:

– Efter att ha flugit 132 000 passagerare i månaden till Asien hittills i år, vågar jag nog påstå att vi kommer att överträffa drömgränsen en och en halv miljon Asienresenärer under 2012.
Under september steg Finnairs intäkter per passagerare tack vare en starkt ökad efterfrågan till bolagets fyra asiatiska marknader: Kina, Japan, Indien och Sydostasien. Singapore, Kina och Japan var de marknader som ökade mest under månaden.
Kenneth Gillberg gillar också att Finnairs punktlighet håller i sig:
– I september höll den återigen toppklass med 93 av 100 flyg på tidtabell.
Bilden: Great Hall i Chongqing i Kina.

Finnair välkomnar Qatar Airways i oneworld
Qatar Airways väljer flygalliansen oneworld från januari 2014 i samband med att den nya flygplatsen i Doha öppnar. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg välkomnar Qatar Airways till oneworld:

– Qatar Airways medlemskap innebär att Finnairs kunder får ännu bättre förbindelser till viktiga affärscentra i Afrika och Mellanöstern. Medlemmar i Finnair Plus får också utökade möjligheter att tjäna in mer bonuspoäng till fler destinationer. Tillgången till lounger i världsklass ökar också.
Qatar Airways är ett av sex femstjärniga flygbolag enligt Skytrax senaste ranking. Qatar Airways inträde innebär att alliansen kommer att kunna erbjuda 856 destinationer i 159 länder, 2 600 flygplan som gör 9 300 flygningar per dag med en miljon passagerare ombord.

98 000 fler till Asien via Helsingfors flygplats
Under perioden januari till september i år har 1 223 315 passagerare valt Helsingfors som sin gateway till Asien. Det är 98 000 fler jämfört med samma period 2011. Det visar Finavias senaste officiella statistik för september. Finnairs hemmabas håller därmed ställningen som norra Europas i särklass största och snabbaste gateway till den asiatiska marknaden. Enligt Finavia, som driver flygplatsen, ökade trafiken till Singapore, Kina och Japan i nämnd ordning mest under september 2012 jämfört med samma period förra året. Efter nio månader ligger Singapore +130 procent, Kina +12 procent och Japan +8 procent.

Så sparar Finnair 800 ton bränsle per år!
Finnair har beställt nya ultralätta containrar för frakt och bagage till samtliga Airbus A330 och Airbus A340. De nya boxarna är 25 kilo lättare än de nuvarande. Det innebär en omedelbar årlig besparing på 800 ton flygbränsle och 2,5 miljoner kg koldioxidutsläpp. Den nya containern är tillverkad i samma material och process som skottsäkra västar och dörrar till cockpit i flygplan.

Missa inte Finnairs kampanjpriser

Just nu har Finnair kampanjpriser bland annat till Peking, Delhi, New York, Shanghai, Singapore, Hongkong, Bangkok, Tokyo, Osaka, Chongqing, Seoul, Bali, Manila, Ho Chi Minh City, Sydney, Langkawi, Taipei och Sapporo för avresa från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Läs mer här eller kontakta din resebyrå>>