Finnair

Finnair premiärflyger till Chongqing idag 9 maj

Pressmeddelande  •  2012-05-09 09:12 CEST

Idag onsdagen den 9 maj premiärflyger Finnair från Helsingfors till Chongqing i centrala Kina klockan 17.30. Därmed blir Nordens ledande interkontinentala flygbolag första västeuropeiska aktör att flyga till världens största kommun med totalt 32 miljoner invånare. Varav åtta miljoner i själva stadskärnan. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg förklarar satsningen:

– Vi ser en stor framtida potential i näringslivsmetropolen Chongqing som blir Finnairs fjärde destination i Kina med fyra flyg per vecka. Det är en av världens snabbast växande ekonomier. Enligt tidskriften Forbes finns 200 av världens 500 största företag på plats, bland dem Apple, Dell och Hewlett Packard. IKEA är på väg att etablera sig i staden. Åtta miljoner motorcyklar och en miljon bilar rullar årligen av banden hos tillverkarna Changan Automotive Corp och Lifan Hongda Enterprise.

Chongqing är medelpunkten i en region full av möjligheter till turism. Attraktioner som kryssningstrafik på Yantzefloden, Kinas motsvarighet till Norges fjordar, världsarvsklassade buddistiska tempel i Dazu, porslinsstaden Ciqikou, varma källor, spännande mat och enastående lågprisshopping. Klimatet är subtropiskt och årsmedeltemperaturen runt 18 grader. Smartaste sättet att ta sig fram i Chongqing är med naturgasdrivna taxibilar, monorail och tunnelbana.

Chongqings ultramoderna flygplats byggs just nu ut i rasande tempo för att klara 25 miljoner resenärer 2015. Finnair flyger till Peking, Shanghai, Hongkong och Chongqing, alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg, Köpenhamn och Norrköping via Helsingfors.

Fler flög Finnair till Asien i april
Under årets fyra första månader har 482 000 passagerare valt att flyga med Finnair till Peking, Shanghai, Hongkong, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Det är 9,4 procent fler jämfört med förra året. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg säger att Finnair fortsätter att ta betydande marknadsandelar i Sverige till och från Asien:

– Antalet sålda stolar ökade med 7,5 procent till 76 procent och intäkten per passagerare ökade med 12 procent. Bakom uppgångarna ligger återhämtning efter tsunamikatastrofen, lyckade priskampanjer och förbättrad kapacitetsplanering i kombination med ett ökat affärsresande.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom