Finnair

Finnair storsatsar på Ryssland

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2014 10:24 CEST

Finnair startar upp tre nya linjer till Ryssland från Helsingfors: Nizhny Novgorod 25 juli, Samara den 7 augusti och Kazan den 18 augusti. Det blir tre avgångar per vecka per destination. Idag flyger Finnair dubbla dagliga till St. Petersburg, nio gånger i veckan till Moskva och fyra gånger till Jekaterinburg från Helsingfors. Övriga dagar samarbetar Finnair med oneworld–partnern S7 på den ryska marknaden.

Skytrax: Finnair bäst i Norden

Nu har den oberoende konsumentsajten Skytrax uppdaterat sin årliga kvalitetsranking. Detta sedan sajtens revisorer genomfört 18 flygningar med Finnair under februari månad. Över 100 punkter – allt från ombordservice till flygplatser - fanns på checklistan. Finnair klarade sig utmärkt och får behålla sina fyra stjärnor, vilket bolaget är ensamt om i Norden sedan 2009.

Fler flög Finnair i maj

Finnair redovisar ökning av antalet passagerare med 3,7 % under april månad 2014. Efter fyra månader i år har 637 000 passagerare valt att flyga den rakaste vägen från Skandinavien via Helsingfors till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi och Singapore med Finnair. Punktligheten var 89,3 %.

Nytt landmärke: "Finnairhjulet"

Helsingfors har fått ett nytt landmärke – "Finnairhjulet". Det handlar om ett gigantiskt pariserhjul – "Finnair Sky Wheel" – som reser sig över Helsingfors skyline. Den 40 meter höga stålkonstruktionen har 30 luftkonditionerade gondoler, varav en VIP.

Snabbare säkerhetskontroll

Kapaciteten vid säkerhetskontrollen i Terminal 2 på Helsingfors flygplats har utökats till 23 linjer. Plus fem stycken. Det betyder mindre köer vid rusningstid och en genomströmning av resenärer på 4100 per timme. Även den manuella incheckningen har fått fler diskar. Totalt 76 stycken. Antalet check-in-automater är nu 62 stycken och 14 bag drop.

Skytrax: Helsingfors 9:e bäst

Helsingfors flygplats, Finnairs hemmabas, behåller sin nionde plats bland världens tio bästa fyrstjärniga flygplatser enligt Skytrax senaste rankning för maj månad 2014. Bolaget placerar sig mellan två japanska megaflygplatser: Tokyo/Haneda (8) och Osaka/Kansai (10).

Testa Finnairs klimatkalkylator

Finnairs klimatkalkylator ger svar direkt om hur stor bränsleförbrukning samt koldioxidutsläpp och tidsvinsten blir, jämfört med att flyga omvägen via Centraleuropa till Asien istället för den rakaste vägen via Helsingfors. Klimatkalkylatorn vänder sig till privatresenärer i allmänhet och företag i synnerhet. För företag är det enkelt att ta fram egna miljörapporter över hur mycket deras affärsresande påverkar klimatet. Läs mer här>>

Missa inte Finnairs erbjudanden till Asien

Boka Finnairs förmånliga frånpris. Kampanjpriset till Osaka och Nagoya säljs tom 14.06.2014. Exempel frånpris i ekonomiklass från Stockholm:

Bangkok 5 370 kr
Peking 4 630 kr
Chongqing 5 080 kr
Delhi 5 130 kr
Hanoi 5 690 kr
Hongkong 5 780 kr
Hanoi 5 690 kr
Nagoya 5 900 kr
Osaka 5 900 kr
Seoul 7 460 kr
Shanghai 5 980 kr
Singapore
 6 360 kr
Tokyo 6 660 kr
Xián 5 280 kr

Business class till förmånliga priser

Flyg i Finnairs Business Class till Asien. Reseperiod varierar beroende på destination. Boka Finnairs tills vidare priser. Frånpriser Stockholm:

Bangkok 14 200 kr
Chongqing 18 860 kr
Delhi 15 010 kr
Singapore 20 940 kr
Shanghai 19 080 kr
Seoul 22 340 kr
Peking 18 060 kr
Tokyo 24 180 kr
Nagoya 25 170 kr
Toronto 18 099 kr

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

• Peking
• Shanghai