Finnair

Finnair till 6 städer i Kina 32 gånger i veckan hela sommaren

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2016 13:12 CET

Finnair har som första flygbolag i Europa börjat flyga med Airbus A350XWB.

Finnair till 6 städer i Kina 32 gånger i veckan hela sommaren

Från och med maj månad i år erbjuder Finnair inte mindre än 32 avgångar till sex destinationer i Kina – varav tre är dagliga – från Helsingfors flygplats med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Flyg med Finnair till följande kinesiska destinationer under hela sommarsäsongen:

Peking 7 flyg per vecka

Shanghai 7 flyg per vecka

Hong Kong 7 flyg per vecka

Chongqing 4 flyg per vecka

Guangzhou 4 flyg per vecka

Xi'an 3 flyg per vecka

Finnair till Chicago mellan den 6 maj och 6 oktober

Mellan den 6 maj och 6 oktober flyger Finnair återigen nonstop mellan Helsingfors och Chicago varje måndag, torsdag, fredag, lördag och söndag. Alltid med perfekta förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Men redan nu kan du resa dit till förmånliga priser i samarbete med American Airlines, US Airways, Iberia och British Airways till bland annat följande destinationer: Chicago, Los Angeles, Miami, New York, San Francisco och Toronto. Prisexempel frånpris Stockholm Economy class Chicago: 4630 kr.
Prisexempel frånpris Stockholm Business class Chicago: 21660 kr.

7 automatiska biljettavläsare nu på Helsingfors flygplats

Helsingfors flygplats, tillika Finnairs hemmabas, har börjat installera nya automatiska biljettavläsare, så kallade E-gates. Detta innebär ännu smidigare service för dig som resenär. Idag finns det E-gates i säkerhetskontrollen i terminal 2 och vid sju gater. E-gates är tillgängliga för dig som flyger med Finnair. För dig som resenär är det nya systemet enkelt och smidigt. Du behöver bara visa upp din biljett, på papper eller i smarttelefonen, eller ditt boardingkort för den automatiska avläsaren. Automaten skannar streckkoden före ombordstigning. Vid E-gates finns alltid personal som kan hjälpa till vid behov.

Rekordmånga till Asien via Helsingfors i januari – plus 13 000

Under januari månad i år hade 166 065 passagerare valt att flyga den rakaste vägen till Asien via Helsingfors flygplats. Det är 13 000 fler jämfört med samma period 2015. Helsingfors behåller därmed sin ställning som norra Europas i särklass största gateway till Asien och Europas näst största till Japan. Under januari ökade trafiken mest till Singapore +17,1 %, Kina +13,8 %, Hong Kong +9,1 %, Japan +8,7 % och Thailand +3,5 % jämfört med samma period förra året. Flest passagerare flög till Thailand, Japan och Kina. Under 2015 reste över 16 miljoner passagerare via Helsingfors flygplats. Nytt rekord. Källa Finavia.

Finsk stjärnkock i Hong Kong bakom ny meny i Business Class

Nu har Finnair lanserat en helt ny meny ombord, inspirerad av samtida finländska mattraditioner och äkta nordisk smak – enbart för dig som flyger i Business Class till Hong Kong. Bakom upplägget står den finländske internationelle stjärnkocken Jaakko Sorsa, till vardags chefskock på FINDS Restaurant & Bar i Hong Kong. Detta är den enda nordiska restaurangen i Hong Kong, grundad 2004. Namnet FINDS utgörs av Finland, Island, Norge, Danmark och Sverige. Jaakko Sorsa är känd för sina renodlade nordiska och finländska smaker som består av främst murklor, lingon, lax, korn, potatis, morötter, köttbullar och gula rödbetor.Läs mer om FINDS>>

Missa inte Finnairs förmånliga specialpriser till Asien!

Flyg i Finnairs Economy class. Boka senast den 6 mars. Priser från Stockholm:
Bangkok5300
Chongqing
Delhi 4300
Fukuoka 4990
Guangzhou 4000
Hong Kong 5570
Krabi 7209
Nagoya 4990
Osaka 4990
Peking 4000
Seoul 6500
Shanghai 5000
Singapore 5760
Tokyo 5190
Xi´an 4000

Flyg i Finnairs Business class. Boka senast 6 mars. Priser från Stockholm:
Bangkok 12500
Chongqing 14000
Delhi 14000
Guangzhou 15000
Ho Chi Minh City 17000
Hong Kong 17000
Krabi 16000
Nagoya 24550
Osaka 24590
Peking 16000
Phuket 16000
Seoul 18000
Shanghai 16500
Singapore 17500
Tokyo 19990
Xian 14000

Finnair till Nagoya – missa inte tempel, slott och Toyota

I Nagoya finns det mesta från fiskrestauranger till slott och Toyota Automobil Museum.
Finnair flyger fem gånger i veckan mellan Helsingfors och Nagoya. Från den 1 maj tom 29 oktober dagliga flyg. Alltid med smidiga förbindelser från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Finnairs lounge, Sakura Lounge, finns i terminal 2F. Nagoya har 2.3 miljoner invånare. Missa inte följande sevärdheter:

Nagoya Castle – rekonstruktion av slottet som byggdes i början av 1600-talet men som förstördes under andra världskriget. Under resan kan du passa på att spana in Japanska alperna. Nagoya Castle är Nagoyas mest berömda landmärke.

Atsuta-templet – ett traditionellt shintotempel.

Midland square – Japans femte högsta skyskrapa på 247 meter står i Nagoyas Meieki district, här finns både butiker, restauranger och en biograf – något för alla som älskar höjder.

Hamnen i Nagoya – en av Japans största hamnar och ett av stadens populäraste shopping- och nöjesdistrikt. Här finns ett stort akvarium och en nöjespark.

Yamazaki river – ett måste för den som besöker Nagoya i april när körsbärsträden står i full blom.

Tokugawa Art Museum – ett mindre museum som visar över 12 000 föremål, däribland kejserliga kostymer och svärd likväl som konst och keramik.

Andra museum i Nagoya som är måsten; Toyota Automobil Museum, Nagoya City Science Museum och Nagoya/Bostom Museum of Fine Arts.

Kolla in Finnairs video>>

Göteborg och Helsingfors: Upp till 25 Finnairflyg i veckan

Finnair flyger upp till 25 gånger i veckan mellan Göteborg och Helsingfors. Måndag till fredag upp till fyra gånger per dag. Det ger hög flexibilitet i resandet för dig som dagspendlar eller ska vidare till Asien.

Finnair 300 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Xi´an, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore. Under vintertidtabellen även till Phuket, Krabi och Ho Chi Minh City