Finnair

Finnair världens punktligaste flygbolag

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 09:48 CEST

Finnair har under de två senaste månaderna varit världens mest punktliga flygbolag. I maj var 93.83 procent och i april var 91.14 procent av alla flyg enligt tidtabell. Det konstaterar flygsajten FightStats, som bland annat dokumenterar alla internationella landningar och starter.

Airbus redo provflyga första Airbus A350
Nu är Airbus redo att vilken dag som helst provflyga det nya superplanet Airbus A350XWB. Bolaget har redan utsett testpiltoterna - sex stycken noga utvalda - som ska genomföra den historiska flygningen. Finnair blir först i Europa med det nya planet, som är tillverkat av 53 procent kompositmaterial. Det gör planet lättare och därmed extremt bränslesnålt och klimatsmart.

Jag vill veta mer om Airbus A350!

Fler flög Finnair till Asien - plus 5.6 procent i maj
Efter fem månader i år har 725 700 passagerare valt att flyga den snabbaste vägen från Skandinavien via Helsingfors med Finnair till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi och Singapore. Det är 5,9 procent fler jämfört med samma period förra året.
Under maj månad hade Finnair en fortsatt god efterfrågeökning + 5,6% till samtliga fyra asiatiska marknader: Kina, Japan, Indien och Sydostasien. Även punktligheten ökade till utmärkta 94,1 procent av flygen enligt tidtabell. Totalt flög 129 000 passagerare med Finnair till Asien i maj.
Fortsätter denna positiva utveckling av antalet Asienresenärer indikerar det 1,7 miljoner passagerare till Asien för hela 2013.

Finnair snabbast till Hanoi från Skandinavien

Den 14 juni är det premiär för Finnairs första flyg till Hanoi. Finnair erbjuder den snabbaste förbindelsen till Hanoi från Skandinavien. Finnair är också det enda västeuropeiska flygbolag som flyger nonstop till Hanoi, Vietnams dynamiska huvudstad med närmare sju miljoner invånare.
Den 15 juni landar Finnairs Airbus A330-300 på Hanoi Noi Bai International Airport. Finnair flyger varje måndag, torsdag och lördag från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn via Helsingfors. Finnair flyger till och med den 27 oktober till Hanoi. Missa inte Finnairs specialerbjudanden till Hanoi.

Flygtid Göteborg:12.40
Flygtid Stockholm:12.45
Flygtid Köpenhamn:12.20
Flygtid Oslo:12.25

Finnair prisat för smidigare service i Helsingfors
Finnair har tilldelats "Fast Travel Gold Award" av flygorganisationen IATA. Finnair får utmärkelsen för att bolaget minskat kötiderna på flygplatsen och erbjuder resenärerna fler självbetjäningsalternativ under resan. Priset omfattar incheckning, bagagehantering, kontroll av resedokument, ombordstigning och ändringar i bokningen.

Finnair har infört automatiska incheckningssystem på flygplatsen. Om en passagerare på Helsingfors flygplats inte checkat in via internet i förväg görs det automatiskt före avgång. Resenären kan också skriva ut sina egna etiketter för bagage, gå igenom säkerhetskontrollen och stiga ombord med sms-boardingkort.

Ny pop up-butik på Helsingfors flygplats
Pop up-butiker har blivit trend. De dyker upp där man minst anar det. Nu har Helsingfors flygplats fått besök av Kauniste, som ligger mellan gaterna 32 till 40, och erbjuder produkter från unga talangfulla skandinaviska grafiska formgivare och hantverkare. Här finns allt från väskor och kuddöverdrag till kökshanddukar och förkläden.

Jag vill veta mer om Kauniste!

Missa inte Finnairs specialerbjudanden till Asien
Just nu kan du boka Finnairs förmånliga priser till bland annat Bangkok, Tokyo och Delhi för avresa från Stockholm, Göteborg och Norrköping. Läs mer!

Finnair flyger 310 gånger i månaden till Asien!

Peking, Shanghai, Chongqing, Hong Kong, Tokyo,
Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi, Singapore.
(Hanoi och Xi´an från 14 juni.)