Finnair

Finnair världens punktligaste flygbolag

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 12:08 CET

I november i år var Finnair världens mest punktliga internationella flygbolag med 93,23 procent av alla flygningar inom 15 minuter före tidtabell. Det visar sajten Fligthtstats månatliga mätning. På tio-i-topp-listan fanns ytterligare tre bolag från Finnairs allians oneworld: Iberia (6), Air Berlin (9) och Japan Airlines (10).

Rekordmånga till Asien
Fram till den 30 november i år har 1 593 907 passagerare valt Helsingfors flygplats som sin gateway till Asien. Det är 100 000 fler än under samma period 2012. Helsingfors behåller därmed sin ställning som norra Europas i särklass största gateway till Asien och Europas fjärde största till Japan. Det visar flygplatsägaren Finavias officiella statistik för oktober 2013.
Mest ökade trafiken till Kina +16,8 %, Sydkorea +8,6 %, Japan 7,5 %, Indien +1,1 % och Hongkong +5,3 %. Flest passagerare flög till Japan, Kina och Sydkorea.

US Airways ny i oneworld
US Airways, som fusionerat med American Airlines, byter allians från Star Alliance till oneworld. Det amerikanska bolaget blir officiellt medlem den 31 mars 2014. Bytet innebär att Finnairs kunder då får tillgång till ett ännu större utbud av destinationer i Nordamerika. Finnair Plus gäller från det datumet.

Finnair ger dig hela Kina
Finnair erbjuder hela 27 destinationer i Kina via Hong Kong tack vare oneworld-partnern Dragonair, som är Kinas största inrikesbolag och bästa enligt Skytrax senaste ranking. Det innebär att du kan flyga smidigare till:
Zhengzhou, Changchun, Chongqing, Chengdu, Changzhou, Dalian, Fuzhou, Kanton, Hangzhou, Harbin, Kunming, Ningbo, Nanjing, Nanning, Shenyang, Xian, Shijiazhuang, Sanya, Shenzhen, Qingdao, Jinan, Tianjin, Wenzhou, Wuhan, Xiangfan, Xiamen och Yantai.
Dragonair flyger med tvåmotoriga Airbus A330-300,

Finnairs tax-free shop uppgraderad
Finnairs tax-freee shop på Helsingfors flygplats har uppgraderats i höst med en våning för livsstilsprodukter. Bland varumärkena märks: Georg Jensen Design, Balmuir, Lovi, Marimekko, The bag och Ted Baker, Guess och Angry Birds.
Finnair 300 gånger i månaden till Asien!• Peking
• Shanghai
• Chongqing
• Hong Kong
• Tokyo
• Nagoya
• Osaka
• Seoul
• Bangkok
• Delhi
• Singapore

God Jul och Gott Nytt År!
"Finnair har återigen haft ett framgångsrikt år på den svenska marknaden 2013. Allt fler resenärer har valt den snabbaste och mest klimatsmarta vägen till Asien via Helsingfors flygplats. Tack alla ni som bidragit till detta - både resebyråer och resenärer.
De kommande åren ser intressanta ut. Om ett år blir exempelvis Finnair först i Europa med Airbus A350 XWB motsvarighet till Boeings "Dreamliner". Tvåmotoriga Airbus A350 är delvis byggt i kompositmaterial, vilket gör planet 30 procent bränslesnålare än fyrmotoriga Airbus 340.
Jag och mina kollegor på Finnair i Stockholm och Göteborg önskar er alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År 2014!"
Kenneth Gillberg, Skandinavienchef, Finnair.

Missa inte Finnairs erbjudanden till Asien
Nu är det läge att boka Finnairs nya kampanj från Sverige till Asien. Frånpriser ekonomiklass:
Bangkok 5 240 kr

Peking 4 290 kr

Chongqing 3 690 kr

Dehli 4 285 kr

Hanoi 8 020 kr

Hongkong 4 990 kr

Nagoya 6 230 kr

Osaka 5 190 kr

Seoul 4 990 kr

Shanghai 4 590 kr