Finnair

Finnairs Göteborgschef i pension efter 32 år!

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 10:20 CET

När Finnairs Göteborgschef Sten Sandberg, 63 år, inledde sin karriär hos Finnair i Sverige 1977 flög bolaget en gång i veckan till Asien och Bangkok. Idag trettiotre år senare handlar det om 60 nonstop per vecka till nio städer i Asien. Nästa år kunde Sten Sandberg ha stoltserat med 75 flyg per vecka till tio destinationer, men nu löser han ut fallskärmen och blir pensionär.

– Efter att ha fått uppleva en sådan otrolig framgångssaga, känns det tryggt att kunna lämna över till yngre kollegor. På bara åtta år har Finnair gått från en obetydlig spelare till att bli den största aktören från norra Europa och den tredje största från Europa till Asien. Sedan den 1 november i år är vi dessutom störst i Norden på interkontinental trafik med 1,2 miljoner passagerare, säger han.

När Sten Sandberg kom till Göteborg, ett år efter Landvetter flygplats invigning 1977, flög bolaget triangelrutten Helsingfors-Göteborg-Amsterdam en gång om dagen! Idag flyger Finnair fyra gånger om dagen mellan Landvetter och Helsingfors. Varannan passagerare ombord är Asienresenär:

– Utvecklingen ligger helt i linje med Finnairs strategi att bli en av de främsta aktörerna i Europa. Detta genom att erbjuda den rakaste vägen till Asien via Helsingfors, dagliga och dubbla dagliga förbindelser till de mest frekventa destinationerna och flyga med en modern, klimatanpassad långdistansflotta.  Med facit i hand kan vi konstatera att om inte detta genomförts hade det varit mycket svårt att klara sig kvar på marknaden över huvud taget.

Sten Sandberg vill framhålla de svenska resebyråerna som en bakomliggande faktor till Finnairs Asiensuccé:– De har gjort ett fantastiskt jobb, vilket kraftigt ökat Finnairs marknadsandelar i Sverige. Jag vill passa på att tacka alla som jag haft förmånen att få jobba tillsammans med under alla dessa härliga år både bland företagskunder och resebyråer i Västra Götaland och Skåne.

Som pensionär från nyår kommer Sten Sandberg att ägna åt sina favoritintressen; köra Porschen, spela golf, vara tillsammans med familjen, snickra med huset och kanske återigen besöka favoritresmålen San Francisco, Singapore och Hong Kong igen!