Sectra AB

Finsk kund första beställare av nya avlyssningssäkra Tiger XS terminalen

Pressmeddelande   •  Okt 09, 2003 09:38 CEST

Sectra har via samarbetspartnern Ascom Fintel fått den första beställningen på den nya mobila Tiger® XS terminalen. Kunden har också beställt Tiger® Gateway. Beställare är en finsk kund och ordern betyder även en inbrytning på den finska marknaden.

Sectra Tiger XS är en mobil terminal för kryptering av tal- och datakommunikation kombinerat med möjligheten att integrera olika säkra applikationer som t ex säkert mobilt intranet. Tiger XS utvecklades ursprungligen i en pilotstudie för det svenska försvaret och baseras på samma NATO-godkända säkerhetsarkitektur som Tiger-telefonen.

Sectra Tiger Gateway erbjuder säker talkommunikation med användare som är anslutna till en organisations telefonväxel.

- Det är mycket glädjande med vår första beställning på Tiger XS och detta är också vår första order på den finska marknaden där vi samarbetar med Ascom Fintel, säger Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB.

Sectra Communications AB utvecklar och säljer avlyssningssäkra mobila kommunikationssystem och taktiska radiosystem. Kunderna är försvar och myndigheter i Europa och inom NATO med mycket höga krav på kommunikationssäkerhet. Sectra har en stark kärnkompetens inom kryptering och är ett av de ledande företagen i världen när det gäller design och utveckling av säkra kommunikationssystem.

Ascom Fintel Oy
Ascom Fintel Oy är ett företag som förser myndighets-, telekom- och företagskunder i Finland med intelligenta tekniklösningar. Ascom Fintel Oy som grundades i slutet av 60-talet har 35 års erfarenhet från att arbeta i nära samarbete med sina finska kunder. Huvudkontoret ligger i Vantaa och ägs av den schweiziska Ascomgruppen som är en internationell
säkerhets- och serviceleverantör samt systemintegratör.

För ytterligare information kontakta:
Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef, Sectra AB, tel 013-23 52 09, job@sectra.se

Tommy Waszkiewicz, VD Sectra Communications AB, tel 013-23 52 47, tw@sectra.se

Läs mer om Sectra på http://www.sectra.se

Sectras verksamhet
Sectra har sedan mitten av 80-talet framgångsrikt bedrivit utveckling och försäljning av högteknologiska produkter inom medicinsk IT och telekom. Idag omfattar verksamheten produkter inom medicinska system, avlyssningssäkra kommunikationssystem och trådlösa informationssystem.

Verksamheten inom avlyssningssäkra kommunikationssystem bedrivs i Sectras helägda dotterbolag Sectra Communications AB som är ett av världens ledande företag inom säkra kommunikations-system. Tigersystemet har kunder i Sverige, Norge, Tyskland, Tjeckien, Holland, Finland samt hos NATOs centralorganisation och US EUCOM.

Sectras huvudkontor ligger i Mjärdevi Science Park i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Verksamhet bedrivs i åtta länder och antalet medarbetare är 280. Omsättningen uppgick helåret 2002/03 till 503 Mkr. Sedan mars 1999 är Sectra noterat på Stockholmsbörsens O-lista och finns fr o m den 1 juli på Attract 40.