Meet In Grid, fd RAU

Finsk och svensk edtech startar samarbete

Pressmeddelande   •   Sep 13, 2016 07:01 CEST

Nordens enda edtech accelerator, en utvecklingshub för bolag i tillväxtfas, finska xEdu, och EdTech Sweden teamar upp i nordiskt samarbete.

"Vi ser verkligen fram emot vårt partnerskap, då vi ser många svenska edtech startups med stor potential. Vi är intresserade av att bidra till deras tillväxt och vi ser ett stort värde i att skapa möjligheter för både finska och svenska edtech-bolag att träffas. Då kan vi lära av varandra och dra nytta av varandras nätverk. Helt klart ett win-win läge. Vi ser fram emot att få presentera acceleratorn för den svenska edtech-scenen. Ett första steg i byggandet av ett nordiskt edtech community!" -Niko Lindholm, Program Director xEdu

EdTech ligger i topp fem för tillväxtmarknader internationellt, en marknad som förutspås öka. Investeringarna ökar i Norden och det internationella intresset för nordiska innovationer och utbildningslösningar är stort. Finland har en tydlig strategi för sin edtech-satsning och ser det finska utbildningssystemet som en framtida exportsektor.

Samarbetet med xEdu, den enda nordiska edtech acceleratorn, kommer att bygga broar mellan våra marknader, men är också ett första steg att stötta bolagen internationellt, genom att vårt gemensamma nätverk nu expanderas.” säger Jannie Jeppesen på EdTech Sweden

EdTech Sweden är en arena för vuxnas kompetens och lärande, den 20 oktober genomförs konferensen Innovating Learning på Waterfront. Som en del i arbetet lyfts svenska edtech startups fram, EdTech Startup Awards, EdTech Fest och ett riksdagsseminarium om svensk edtech är några av aktiviteterna. Femton startups har gått vidare i tävlingen och fyra av dem får pitcha framför en tung jury och tävlar om medieexponering och en utvecklingsresa till Silicon Valley och en till Hong Kong.

Information about xEdu:

"xEdu is an accelerator that works with startups creating transformative learning solutions in the education sector. Based in Finland, we maximize upon the expertise of our nation’s superior educational system and pioneering tech/gaming scene and combine it with our dynamic global network of innovators, educators, entrepreneurs and investors."

Rektorsakademien Utvecklings ambition är att skapa arenor för idéer och utvecklingsprojekt med syfte att modernisera utbildning, för ökat lärande. Vårt arbete föds ur en drivkraft att göra saker, tillsammans med våra samarbetspartners, som konstruktivt bidrar med något nytt. RAU är bland annat medarrangörer till SETT, SETT SYD, SETTdagene och arrangörer av EdTech Sweden.