Svenska Orienteringsförbundet

Finsk seger i 25-manna

Pressmeddelande   •   Okt 10, 2005 10:21 CEST

Med fyra tidigare pallplatser i rad låg det liksom på lut att Kalevan Rasti skulle ta sin första seger i 25-manna. I Täby norr om Stockholm var det dags, sedan Antti Harju sprungit ifrån Leksands estländske slutman Olle Kärner.
- Jag missade vid en höjd precis före varvningen. Såg höjden, men inte kontrollen, berättar Kärner, som fick nöja sig med andraplatsen.

- Totalt sett är jag ganska nöjd. Jag hade inte kunnat göra mycket mer, säger Kärner, som kom direkt från världscupen i Italien.
- Det kändes i benen, och jag hade nog förlorat spurten oavsett, fortsätter han.
Klart piggast på slutet var nämligen Antti Harju, som vann Euromeeting för en vecka sedan. Bit för bit ökade han avståndet till bakomvarande lag och gav till slut klubben från Joensuu i finska Karelen segern med hela 2.44. En imponerande seger inte minst med tanke på att klubbens stora stjärna, franske världsmästaren Thierry Gueorgiou, saknades i laget.

Flera lag hade sina landslagslöpare på den avslutande världscupstafetten i Italien, men det blev ändå många täta uppgörelser på slutet i 25-manna. Leksand sprang in som säker tvåa, men 15 sekunder där bakom avancerade Johan Näsman starkt och ordnade tredjeplatsen åt Lidingö. Därefter följde Tampereen Pyrintö, Södertälje-Nykvarn och Delta.
Tävlingens kanske tuffaste duell utspelade sig om sjundeplatsen, där Jan Troeng, OK Linné, spurtslog Emil Wingstedt, Halden, med fem sekunder.
Av de svenska lagen tog sig Söder in på tionde plats, därefter följde Stora Tuna, 12, Ravinen, 14, och Hakarpspojkarna, 15.

Totalt kom 339 lag med 8475 löpare till start i årets 25-manna, som avgjordes i strålande brittsommarväder vid Skavlötens motionsgård i Täby.

Resultat på 25-mannas hemsida