Umeå BSKT

Finsk sisu till Umeå BSKT

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2015 08:03 CEST

Matias "Matu" Ojala, 26 år, från Espoo, Finland, ansluter till Umeå BSKT för en try-out period.

Den rutinerad finländske forwarden har spelat över 300 matcher i finska ligan sedan debuten 2008. Förra säsongen spelade Matias med Namika från Lahti. Där snittade han 6 poäng + 4 returer och 18 minuter på 44 matcher.

- Finska spelare har det där lilla extra, de tillför så mycket energi och ger verkligen allt när de spelar. Matias är en ödmjuk kille som har både stor kapacitet och professionalism. Hans styrka och det som gör honom unik är att har spelat på många positioner genom åren, vilket kommer att vara väldigt gynnsamt för oss kommande säsong, säger Michael Jalmby, ordförande i Umeå BSKT.

Matias har spelat med fem olika finska klubbar, en av dem är Kataja som Umeålaget har mycket kontakt och utbyte med. Matias har även som junior spelat i det finska U20 landslag som hade stora framgångar internationellt.

- Jag ser fram emot utmaningen att spela i en annan liga, efter 7 säsonger i finska toppligan känner jag att det är dags för ny miljö. Jag har alltid velat spela i något annat land och Umeå känns som ett väldigt bra val. Föreningen verkar satsa på oss spelare även utanför basketen, min personliga utveckling för framtiden känns väldigt prioritera, det är något som verkligen tilltalade mig efter våra samtal. Jag ska se till att tillför finsk sisu till varje träning och framförallt matcherna för att lyfta laget, säger Matias Ojala, UMEÅ BSKT

Matias tränar första gången med laget på Gammliaidrottscentrum på måndagseftermiddagen, träningstid i Umeå Energi Arena är 17:00 i A-hallen, media är välkomna mellan 16:45 - 17:45.

För vidare information kontakta:

Kontaktpersoner UMEÅ BSKT:

Michael Jalmby, ordförande 070-639 72 39, michael@umeabskt.se
Jesper Gustavsson, coach: 070-281 33 99, jesper@umeabskt.se

KFUM UMEÅ BSKT bildades i Februari 2014, men är sprungen ur samarbetsföreningen KFUM Umeå med 1700 medlemmar och 40 heltidsanställda. Umeå BSKT delar kansli med Sveriges tredje största KFUM-förening – KFUM Umeå och har ett nära samarbete i ungdoms-, elit- och utvecklingsfrågor.

Det var under KFUM Umeås flagg som laget först i Maj 2012 tog steget upp till Basketettan för att två år senare även ta nästa steg till Sveriges högsta serie Basketligan Herr. En serie där endast ett Umeålag (Umeå Nordics 1998-99) spelat.

Umeå BSKT är en ideellt baserad förening, och kansliet finns på Järnvägsallén 20 i centrala Umeå.