Universal Music Sweden

Finska HIM signar med Universal

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 14:09 CET

Finska kärleksrockarna HIM har signats av Universal och släpper nytt, efterlängtat studioalbum Tears On Tape den 29 april.

Det 13 spår långa albumet är en uppföljning till 2010 års Screamworks: Love in Theory And Practice och bandet har även återförenats med Hiili Hiilesmaa, producenten som var med och gjorde 2003 års succé Love Metal.

"We wanted the heaviness without losing the sentimentality,” säger frontmannen Ville Valo. “Imagine Rambo meets The English Patient and you’re almost there. It’s got these big knucklehead riffs without
forgetting the emotions behind them.”

Med över 8 miljoner sålda album och den vida kända "heartagram" symbolen har bandet gjort avtryck världen över, men på hemmaplan i Finland är de närmast legender. Singeln "Join Me In Death" från 1999 års Razorblade Romance är den bäst säljande singeln av en finsk artist någonsin, och 2005 års Dark Light sålde guld i USA.

Albumet, som är deras åttonde studioalbum, är inspelat i Helsingfors och mixat i Assault And Battery Studios i London av Tim “the masterer of ceremonies" Palmer (Ozzy Osbourne, U2, Pearl Jam).