Micropos Medical AB

Finskt genombrott för RayPilot® på Tammerfors Universitetssjukhus

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2014 14:46 CET

Tammerfors Universitetssjukhus blir först i Finland att använda RayPilot® för realtidspositionering av prostata vid strålbehandling.

På grund av en åldrande befolkning och ett ökat antal patienter med prostatacancer har Tammerfors Universitetssjukhus ett intresse av hypofraktionering som innebär att antalet behandlingstillfällen minskas markant. Fördelar med detta är färre besök på sjukhuset för patienterna och att strålbehandlingsutrustningen därmed blir tillgänglig för fler. Eftersom behandlingen sker vid färre tillfällen blir varje strålbehandlingstillfälle mer utslagsgivande för totalresultatet. Ett system som RayPilot® som kontinuerligt positionerar tumören behövs därför för att säkerställa att strålningen sker på tumören och inte på den omgivande friska vävnaden.

- Vi kommer att använda RayPilot för att studera intrafraktionell* prostatarörelse och realtidspositionering vid strålbehandling av prostatacancer - inledningsvis vid konventionell fraktionering och moderat hypofraktionering. När vi fått mer erfarenhet av systemet kommer vi använda det vid extrem hypofraktionering som kräver en mycket hög noggrannhet vid positioneringen där RayPilot ser ut att vara ett lovande hjälpmedel. Förutom att följa prostatarörelser kommer vi även studera fördelarna med dosimetrifunktionaliteten för att kvalitetssäkra dosplanering säger Antti Vanhanen som är sjukhusfysiker på Tammerfors Universitetssjukhus.

- Vi är mycket glada över att börja arbeta tillsammans med Tammerfors Universitetssjukhus. Redan vid vårt första möte förstod vi att vi har samma inställning om vilka utmaningarna är för att ta nästa steg inom radioterapi säger Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical.

Det initiala ordervärdet för utvärderingsprojektet är ca €50 000 under ett år samt innehåller en köpoption efteråt.

RayPilot® har varit i kliniskt bruk sedan 2010 och det finns ett 30-tal vetenskapliga publikationer, postrar och presentationer som har presenterats i vetenskapliga tidskrifter och på radioterapikongresser såsom exempelvis ESTRO, ASTRO, AAPM och The Green Journal. Nyligen presenterades en poster på den italienska sjukhusfysik-kongressen AIFM i Turin som beskriver erfarenheterna från RayPilot® användningen på Humanitas Gavazzeni i Bergamo. De har bland annat registrerat prostatarörelse på över 1,5 cm under pågående strålning. Postern kan laddas ner på: http://www.micropos.se/scientific/publications/

*) Intrafraktionell rörelse är benämningen på organrörelse som sker under pågående behandling.

För ytterligare information kontakta:

Tomas Gustafsson, VD på Micropos Medical AB (publ), 031-772 80 99

Om Micropos Medical AB (publ):

Micropos Medical AB (publ) (www.micropos.se) utvecklar och säljer framtidens produkter för precisionsbehandling av cancer. Bolagets första produkt RayPilot® är inledningsvis avsedd för att säkerställa en förbättrad strålbehandling av prostatacancer. Med en högre precision kan man på ett säkert sätt fokusera strålningen på prostata och öka stråldosen vilket därmed kan ge en ökad möjlighet till en botande behandling samtidigt som vanligt förekommande biverkningar kan minska och behandlingstiden kortas. RayPilot® kan liknas vid ett GPS-system och består av tre delar; sändare, mottagarsystem och mjukvara. RayPilot® systemet är CE-certifierat och därmed godkänt för Europeisk användning. Bolaget är listat på AktieTorget under aktiesymbolen MPOS.

Välkommen att följa Bolaget på www.facebook.com/microposmedical eller följ pressreleaser om Bolaget på www.mynewsdesk.se sök efter Micropos och välj prenumerera.