Imariefred.nu

Finskt, katalanskt och samiskt i höstens utställningar på Grafikens Hus

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 11:00 CEST

Hösten på Grafikens Hus i Mariefred ger ”Samverkan” med fantasifulla verk av finska duon Outi Heiskanen och Janne Laine, bredvid katalanska Joan Mirós färgstarka konst. Dessutom visas landskapsbilder av samiska Katarina Pirak Sikku.

Lördag den 20 oktober är det vernissage för tre nya utställningar på Grafikens Hus i Mariefred:

Outi Heiskanen & Janne Laine
Höstens stora utställning på Grafikens Hus, ”Samverkan”, visar den legendariska finska konstnären Outi Heiskanen och grafikern/tryckaren Janne Laine. En spännande, lekfull och lustfylld utställningen där Laines fotogravyrer och disiga landskap blir en scen för Heiskanens fantasifulla mytologiska figurer.

Outi Heiskanen, som i år firar 75 år, är en av Finlands mest kända konstnärer, och hennes meritlista och utmärkelser är imponerande. Hon innehar bland annat titeln Konstens akademiker, en finländsk hederstitel som samtidigt kan innehas av högst elva konstutövare i Finland. Sedan 1998 har Heiskanen och Laine haft ett nära samarbete och tillsammans skapat ett stort antal utställningar och installationer.

Finska ambassadören Harry Helenius inviger utställningen tillsammans med Janne Laine lördag den 20 oktober.

Joan Miró
För Miró var affischkonsten ett effektivt sätt att nå ut med sin konst till en bred publik. Den katalanska identiteten och kulturen återkommer som motiv i flera av hans bilder. Han gjorde även affischer för fotbollsklubben Barcelona FC, liksom för organisationer som Unesco och Amnesty International.

Konstsamlaren Nils Tryding donerade 2003 sin unika affischsamling till Kristianstads konsthall. Grafikens Hus kan nu visa ett urval av Mirós affischer ur denna samling. I utställningen ingår även ett stort antal artistböcker där Miró arbetade tillsamman med andra författare och konstnärer som Paul Eluard, Ionesco, Picasso och Claude Simon.

Katrina Pirak Sikku
Katarina Pirak Sikku, samisk debattör och konstnär, ställer ut sina landskapsbilder ”Bortom naturlighetens skymmande skimmer”. Pirak Sikku vill i sina landskapsskildringar gestalta att den vackra naturen kan vara ”förenad med livsfara”.

Katarina Pirak Sikku, som fick Rune Pettersson-stipendiet 2011, är från Jokkmokk och har utbildats vid Konsthögskolan vid Umeå universitet. Känd bland annat för sin forskning och sitt konstnärliga arbete med att gestalta samernas situation som minoritetsbefolkning

Grafikens Hus kommer att hålla öppet hela hösten och vintern (tisdag-söndag).
Den 1 oktober tillträdde Nina Beckmann som ny VD.

-        Jag kommer att ta mig an frågeställningar som ”vad inryms i begreppet grafik”, jag ser framför mig en breddad verksamhet med mer experimentella inslag, säger Nina Beckmann.

-        Vi kommer att fortsätta arbeta aktivt och fokuserat med vår barnpedagogik som når hela vägen in i husets unika verkstäder. Jag ser fram emot en innehållsrik framtid med Grafikens Hus, fortsätter Nina Beckmann.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

PRESSVISNING - TORSDAG 18 OKTOBER kl 10.00

Grafikens Hus nya VD Nina Beckmann presenterar höstens utställningar. På plats finns även Janne Laine och berättar om sitt samarbete med Outi Heiskanen.
Vi bjuder på frukost, vänligen OSA senast den 17 oktober till asa.karlsson@grafikenshus.se

VERNISSAGE – LÖRDAG 20 OKTOBER – fri entré hela dagen, öppet kl 11-17

INVIGNINGSTAL kl 14.00

-        Grafikens Hus nya VD Nina Beckmann inviger höstens utställningar.

-        Ambassadör Harry Helenius från Finska Ambassaden inviger Heiskanen & Laine-utställningen ”Samverkan” tillsammans med Janne Laine.

Samtidigt invigs ytterligare två utställningar:

-        Joan Miró – artist´s book och originalaffischer – delar av en unik samling visas. Konstsamlaren Nils Tryding medverkar och berättar om samlingen och sina personliga möten med Joan Miró.

-        Katarina Pirak Sikku, samisk debattör och konstnär, ställer ut sina landskapsbilder ”Bortom naturlighetens skymmande skimmer ”. Katarina Pirak Sikku medverkar och presenterar sin utställning.

Vänligen OSA senast den 17 oktober till asa.karlsson@grafikenshus.se

Mer fakta finns på: www.grafikenshus.se

För mer information och bilder vänligen kontakta:

Åsa Karlsson, presskontakt Grafikens Hus,
asa.karlsson@grafikenshus.se eller tel 0734-444  944
Eva Stenstam, projektledare Grafikens Hus,
eva.stenstam@grafikenshus.se eller tel 0159-231 65, mob 0703-223 173

Företagare Imariefred.nu är är en ekonomisk förening som arbetar för bra affärer och en levande stad, både för besökare och boende. Tillsammans arbetar vi med marknadsföring av verksamheter, produkter och tjänster som vill synas och samarbeta i Mariefred och för att visa på Mariefred som en viktig marknadsplats och intressant turistdestination. Vi arrangerar en rad aktiviteter som t ex Påskparad, Barnens Dag, Ångans Dag, SM för Gatumusikanter och Julmarknad.  Läs gärna mer på www.imariefred.nu