UN Women

Fira Internationella Kvinnodagen 100år på Historiska museet i Stockholm

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 12:38 CET

I år fyller Internationella kvinnodagen 100 år. Trots att mycket hårt arbete återstår innan världen kan kallas jämställd är det ett jubileum väl värt att fira. Klockan 16.00 den 8 mars bjuder därför Nätverket åttonde mars in till en kväll i jämställdhetens tecken på Historiska museet i Stockholm.

Kvällens tema är Peking+15. Pekingdeklarationen antogs enhälligt vid FN: fjärde kvinnokonferensen 1995. I dag, 15 år efteråt, är det dags att fråga sig hur långt vi har kommit i kampen för kvinnors mänskliga rättigheter.

Kvällen kommer bland annat att bjuda på tal och historiska återblickar av Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister, Yvonne Hirdman, professor i genushistoria, Stockholms universitet och Birgitta Wistrand, ordförande Fredrika- Bremer-förbundet. Efter en paus för mat och dryck kommer den uppmärksammade föreställningen Seven att spelas.

Tid och plats:
8 mars, klockan 16.00-20.00
Historiska museet på Narvavägen13-17 i Stockholm.
T-bana Karlaplan

Evenemanget är helt gratis och ingen föranmälan behövs.

Seven – pjäsen om sju kvinnoöden

Pjäsen Seven, som sätts upp i samarbete med Riksteatern, är en dokumentär berättar teater som bygger på intervjuer med sju kvinnorättsaktivister från olika länder. Samtliga har övervunnit omöjliga odds i sin kamp för frihet och rättvisa. Trots att de sju kvinnorna har olika kulturell och religiös bakgrund och har råkat ut för helt skilda öden har de alla en sak gemensamt - en vilja att förändra såväl sin egen som sina medmänniskors situation, en vilja att kämpa för kvinnors rättigheter. Välkommen att följa sju kvinnors verklighet och engageras i en resa du aldrig kommer att glömma.

Medverkande i pjäsen:

Majgull Axelsson, journalist, författare – läser rollen som Mu Sochua, Kambodja
Helena Bargholtz, riksdagsledamot (FP) – läser rollen som Inez McCormack, Nordirland
Lise Bergh, generalsekreterare AMNESTY INTERNATIONAL, Sverige ­– Marina Pisklakova, Ryssland
Maud Edgren-Schori, ordförande UNIFEM Nationell Kommitté i Sverige – läser rollen som Mukhtar Mai, Pakistan
Birgitta Englin, vd Riksteatern – läser rollen som Annabella De Leon, Guatemala
Carina Hägg, riksdagsledamot (S) – läser rollen som Farida Azizi, Afghanistan
Åsa Regnér, generalsekreterare RFSU – läser rollen som Hafsat Abiola, Nigeria

Efter pjäsen kommer skådespelarna medverka i ett panelsamtal kring temat Peking+15.

Farida i pjäsen: ”När det blåser på natten, tänker jag på mitt hemland, jag ser framför mig bergens skuggor, hur jag gömmer mig vid gränsen till Afghanistan, gränsen som jag korsar många gånger varje natt. Det är kvinnornas ansikten som får mig att gå, som leder mina steg mellan minorna…”

Preliminärt program

16.00          Samling, Musik

16.15          Välkomna till Historiska museet ” Fanns kvinnor på Vikingatiden?”

Petter Ljunggren producent, Historiska museet

16 30         Kvinnotidskriften Herta fyller 150 år

Birgitta Wistrand. ordförande Fredrika -Bremer-förbundet

16.45         Musik

16.50         Öppningstal

Maud Edgren-Schori, ordförande UNIFEM Nationell Kommitté i Sverige

17.00          Högtidstal

Nyamko Sabuni, integrations- och jämställdhetsminister.

17.15          Paus och tid för soppa med tilltugg i restaurangen. Musik

18.00          100-år av kvinnokamp,

Yvonne Hirdman, professor i genushistoria, Stockholms universitet

18.30          Pjäsen Seven

19.15          Panelsamtal med deltagarna i pjäsen.

20.00          Avslutning

För mer information om evenemanget – kontakta samordnare för 8 mars Liselotte Freij på UNIFEM Sverige: liselotte.freij@unifem.se / telefonnummer 08- 34 61 04.

För mer information om Seven, kontakta Riksteaterns projektledare Hedda Krausz Sjögren:hedda@hedda.nu / telefonnummer 070-673 73 72

Nätverket för åttonde mars består av Afrikagrupperna, Amnesty International, Assyriska Föreningen, Svenska Baha’i kvinnoforum, Stockholms centerkvinnor, De handikappades Riksförbund (DHR), Forum - Kvinnor Funktionshinder, Fredrika- Bremer-Förbundet, Föreningen för Utvecklingsfrågor (FUF), Gothia Förlag, Hungerprojektet, Internationella Kvinnoförbundet för Fred och Frihet (IKFF), Kommittén för Västsaharas kvinnor, Kvinnor för frihet i Irak, Liberia Dujar Association, Långholmens Folkhögskola, Män för Jämställdhet, Nykterhetsrörelsens Bildningsverksamhet (NBV), Operation 1325, Ordfront, ROKS, Röda Korset, SHIA, Soroptimisterna, Stiftelsen Fistulasjukhuset, Vänsterpartiet, Svalorna Latinamerika, Sveriges Kvinnolobby, UNIFEM Nationell Kommitté i Sverige, YRK/BPW Sweden, NOAKS ARK Stockholm, RFSU