FireEye

FireEye lanserar skydd mot nästa generations cyberattacker

Pressmeddelande   •   Feb 26, 2013 14:00 CET

Säkerhetsföretaget FireEye lanserar i dag en ny säkerhetsplattform som ska hjälpa företag att skydda sig mot moderna cyberattacker. Plattformen omfattar en säkerhetsmotor, prenumeration på säkerhetsinformation via molnet och samarbete med en rad olika partnerföretag som erbjuder kompletterande säkerhet.

Många traditionella skydd som brandväggar och antivirus räcker inte för att stoppa dagens mer avancerade cyberattacker. FireEyes plattform skapar ett totalt skydd för företag med hjälp av en säkerhetsmotor som identifierar nya hot, dynamisk säkerhetsanalys och ett samarbete med över ett tjugotal olika partnerföretag. Lösningen täcker hela säkerhetsområdet och upptäcker, bekräftar och åtgärdar snabbt cyberattacker.

– Vi bevakar hela tiden säkerhetsutvecklingen och gör djupa analyser av nya hot som tillkommer. FireEyes plattform tillsammans med all data som den erbjuder är en integrerad del av vår heltäckande strategi för att skydda kunderna från avancerade hot, säger Jon Ramsey, teknisk chef på Dell SecureWorks.

FireEyes plattform kombinerar många tekniska säkerhetslösningar och ger företag en modern säkerhetsstrategi. Plattformen består av tre huvudkomponenter som fungerar tillsammans:

1.Multi-Vector Virtual Execution (MVX) Engine – MVX-motorn är utformad för att fånga in och bekräfta dagens cyberattacker i form av detonerande webbobjekt, filer, misstänkta bilagor och mobila applikationer i virtuella miljöer. Det är en ledande signaturfri teknik som kan användas för att automatiskt upptäcka och analysera skadlig kod och ge viktig dynamisk information om hotbilden mot en organisation. Genom att samordna all tillgänglig säkerhetsinformation kan kunderna lättare blockera avancerade APT-angrepp (advanced persistent threats).

2.Dynamic Threat Intelligence (DTI) Cloud – Genom att prenumerera på DTI-tjänsten via molnet får man tillgång till den allra senaste informationen om nya kriminella aktiviteter, kommande APT-attacker och utbrott av skadlig kod. På så sätt kan företagen snabbt upptäcka globala attacker, höja säkerheten med hjälp av de senaste skydden och neutralisera attacker innan de orsakar skada.

3.Partnersamarbete via API:er och standardbaserad metadata om säkerhetshot – Med hjälp av FireEyes API:er kan flera partnerföretag samarbeta för att lösa behoven av synlighet i näten, godkännande av enheter och tillgängliga säkerhetsåtgärder i ett företag. FireEye kommer dessutom att publicera ett standardbaserat format för utbyte av säkerhetsmetadata som gör att säkerhetslösningar från FireEye och tredjepartsleverantörer kan fungera tillsammans och skapa automatiska arbetsflöden för cybersäkerhet. Metadataformatet kommer att innehålla egenskaper för skadlig kod, aktiviteter och analys från MVX-motorn. På så sätt kan kunderna dra bättre nytta av sin befintliga infrastruktur och få bättre resultat av sina säkerhetsinvesteringar.

– Företag vill ha ett enklare sätt att bekräfta misstänkta händelser och åtgärda dem snabbare. Med våra integrerade plattformar kan säkerhetsexperter se vad som verkligen händer i näten – på alla enheter. Det gör att man slipper blinda fläckar och får den totala bild som behövs för att stoppa säkerhetsintrång i ett tidigt skede, säger Dave Merkel, teknisk chef på säkerhetsföretaget Mandiant.

– FireEye är en säkerhetsplattform som verkligen skyddar mot dagens cyberattacker. Kunderna kan integrera våra dynamiska verktyg i sin befintliga säkerhetsinfrastruktur för att automatisera säkerhetsarbetet och snabbt neutralisera nya attacker, säger David DeWalt, FireEyes ordförande och CEO.

FireEye Global Industry Alliances Program samordnar olika tekniska lösningar för att skapa nästa generations infrastruktur på FireEyes plattform. Inom programmet samarbetar flera tekniska partner som representerar olika kategorier.

* Yttre försvarsverk – Befintliga gateways kan användas för skyddsåtgärder eller avancerad karantän vid ändpunkter som att t.ex. begränsa tillgången till känslig information i databaser och filservrar. Bland partnerföretagen finns A10 Networks, Blue Coat Systems, Bradford Networks, Juniper Networks och Netronome.

* Övervakning/SIEM –Partner inom rapportering och SIEM (Security Information and Event Management) gör att man får samlingsrapporter och en översiktlig bild av säkerhetsmöjligheterna på företag. Bland dessa partnerföretag finns HP ArcSight, IBM Q1 Labs, RSA och Splunk. Partner inom nätverksaggregering och full paketfångst erbjuder flexibla alternativ för utplacering och kontextanalys, t.ex. Gigamon, Ixia Anue, RSA NetWitness, Solera Networks och VSS Monitoring.

* Ändpunkter – Partner inom ändpunktssäkerhet erbjuder lösningar för synlighet, validering och sanering, t.ex. Mandiant, Bit9, Guidance, McAfee och Sophos.

* Säkerhetsinriktade internetoperatörer (MSSP) – Flera MSSP-partner  erbjuder expertkunskaper om skadlig kod och minskar IT-komplexiteten och kostnaderna för att hantera sin egen IT-infrastruktur. Bland dessa partnerföretag finns Dell SecureWorks och Solutionary.

Om FireEye
FireEye är pionjärer inom nästa generations säkerhetslösningar. Cyberattacker har blivit allt mer förfinade och kan i dag enkelt ta sig förbi traditionella skydd som signaturbaserade brandväggar, IPS, antivirus och gateways – och äventyrar majoriteten av alla företagsnätverk. FireEyes plattform är ett komplement till de traditionella skydden med en ny säkerhetsmodell som skyddar mot nya former av cyberattacker. Den unika plattformen ger ett marknadsledande och övergripande skydd som dynamiskt kan identifiera och blockera cyberattacker i realtid. Grunden i plattformen är en signaturlös, virtuell motor för säkerhetsidentifiering och ett molnbaserat nätverk med säkerhetsinformation som hjälper organisationer att skydda sina tillgångar från olika hotbilder, inklusive cyberattacker via webb, e-post, mobil och filer. FireEyes lösningar används i över 40 länder av fler än 1 000 företag – inklusive över 25 procent av Fortune 100-företagen.

Mikael Westmark
Westmark Information AB