First Camp Sverige AB

First Camp lanserar nytt unikt franchisekoncept för bättre lönsamhet och utveckling av campinganläggningar

Pressmeddelande   •   Apr 14, 2016 10:05 CEST

Som första aktör och med den samlade erfarenheten av tio år i campingbranschen presenterar nu First Camp ett fördelaktigt franchisekoncept för campingverksamheter. Affärskonceptet medför många fördelar, bl a välutvecklad infrastruktur, samordnade funktioner och gemensam konceptutveckling. Stor kraft läggs även på övergripande kvalitetssäkring och professionell marknadsföring under ett starkt varumärke.

”Vi ser campingbranschen utvecklas i rasande takt och för den enskilda campingägaren ställer detta höga krav på både kraft och kunskap. Tanken med vårt franchisekoncept är att erbjuda en möjlighet att fortsätta som egen företagare, men samtidigt ta del av full support vad gäller både ägande, utveckling och drift. Vi är övertygade om att många kommer att se detta som en mycket fördelaktig lösning och ser fram emot att knyta kontakter runt om i Sverige”, säger Unni Åström, VD First Camp.

Att driva en campingverksamhet är en stor utmaning – med det nya affärskonceptet för drift och utveckling erbjuds First Camps franchisetagare del av stordriftsfördelar vad gäller t ex systematisering, inköp och marknadsföring, något som resulterar i bättre lönsamhet. Franchiseupplägg används idag i flera olika branscher, inte minst i hotellbranschen och liksom där är stordriftsfördelarna många även inom camping.

Idag har First Camp femton anläggningar och ambitionen att fördubbla antalet destinationer till år 2018.

First Camp arbetar även mycket på olika lösningar för att förlänga den annars relativt korta campingsäsongen. Bland annat görs stora satsningar på konceptet First Stay – ett erbjudande till företagsgäster som behöver boende. För detta passar campinganläggningarna utmärkt och fördelarna, inte minst prismässigt, är stora jämfört med hotell.

First Camp är ledande på camping i Sverige, antingen du vill bo i stuga, husvagn, husbil eller tälta. Våra stugbyar och campingplatser ligger i några av Sveriges finaste naturmiljöer, från Malmö i söder till Luleå i norr. Att campa här ger hela familjen en avkopplande semester med aktiviteter, barnklubb och en välkomnande atmosfär.