FISKARS

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2011 08:30 CEST

Pressmeddelande Höganäs, 8 juni 2011

Fiskars Momentum™– den miljösmarta gräsklipparen

Det ligger mycket prestige i att ha en snygg gräsmatta. Och visst är det något speciellt med doften av nyklippt gräs . Med Momentum klipper man gräset utan vare sig buller eller den skada som en bensindriven gräsklippare vållar naturen, man får ett rent snitt och kan enkelt ställa in olika klipphöjder för bästa resultat.

Gräsklipparen Momentum™ är en ergonomiskt utformad gräsklippare som både är snygg och ger ett professionellt resultat. Momentum™ klipper av grässtråna med ett fint snitt, till skillnad från motorgräsklipparna som ofta sliter av stråna vilket bidrar till att grästopparna gulnar. Därmed kan man hålla gräsmattan tät och snygg samtidigt som man värnar om naturen.

– Med en handklippare slipper man bensinlukten och motorbullret, samtidigt som man slipper skadliga utsläpp för både den som klipper gräset och naturen. Till skillnad från traditionella handklippare har Momentum™ en innovativ konstruktion som slungar det avklippta gräset framåt, bort från användarens fötter, den går närmare kanterna och lämnar aldrig oklippta gräsremsor under hjulen, säger Maria Hägg, Trade Marketing Manager på Fiskars.

Motorgräsklippare släpper ut motsvarande 40 bilar
Med Fiskars nya gräsklippare kan gräset klippas vilken dag i veckan som helst, när som helst på dagen, utan risk för att störa omgivningen. Det lönar sig att använda en handgräsklippare, gräset mår bättre och håller sig grönt och fint, samtidigt som den fysiska aktiviteten ökar välmåendet. Förutom att motorgräsklippare bullrar och luktar bensin kan de generera lika mycket utsläpp som 40 moderna bilar som körs under lika lång tid*.

– Cylinderklipparen ger ett rent snitt, ungefär som att klippa med en sax, vilket är bra för gräsmattan eftersom gräset behåller mer av sin naturliga fukt och risken för sjukdomar minskar, säger Maria Hägg.

Traditionella handgräsklippare har fortfarande begränsningar som ibland kan göra dem jobbiga att använda. Detta slipper man med Fiskars Momentum™ som har en innovativ kedjedrivningskonstruktion som gör den lätt att skjuta framåt, vilket minskar risken för igensättningar.

Fiskars råd och tips för att få den perfekta gräsmattan

• Klipp gräsmattan två gånger i veckan och mer sällan under högsommaren
  • Klipp ned gräset max en tredjedel åt gången
  • Vattna sällan men rikligt
  • Ogräs rotar lättast där gräsmattan är tunn, så nytt gräs varje år för en starkare och tätare gräsmatta
  • Lämplig klipphöjd på hemmagräsmattan är ca 50 mm med handklippare
  • Öka klipphöjden ett steg sista gången inför vintern
  • Knivarna på gräsklipparen ska vara välslipade

*Källa: Environmental Control Corporation

Egenskaper

InertiaDrive™-systemet:

• Detta är en ny revolutionerande teknik som ger dubbla klippeffekten och klarar att klippa små grenar, ogräs eller tätt gräs som annars skulle få stopp på en vanlig handgräsklippare.
  • Det nya systemet minskar friktionen i klippsystemet, placerar bladet på optimalt sätt och ger extra klippeffekt så att påskjutningskraften kan minskas med 30 % i långt gräs.

Klippsystemet StaySharp™:

Fiskars Momentum™ handgräsklippare har precisionskonstruerats för att klippa gräs utan att bladen rör vid varandra. Detta gör att friktionen och bladslitaget sjunker betydligt och att prestandan håller länge – man behöver inte slipa bladen varje år på grund av att stålet inte slår emot och blir slött, som på en vanlig handgräsklippare.

VersaCut™:

Klippcylindern är framåtlutad och klipparen har lång hjulbas för att vara så mångsidig som möjligt. Detta gör att Momentum™-klipparen kan ställas in på fler klipphöjder än de flesta andra handgräsklippare – från cirka 2,5 till 10 cm.

Ergonomisk och praktisk design

Fiskars Momentum™ har ett antal nya egenskaper som underlättar klippningen:

• Ett unikt klippsystem slungar gräset framåt (bort från användarens fötter) och ger ett prydligt resultat utan klumpar.
  • Gräsklipparen har också ett ergonomiskt handtag med ställbar höjd och mjukt grepp för komfort och kontroll. Ett snabbt och enkelt klipphöjdssystem ser också till att handtaget kan ställas in så att klipparen vänder smidigt.
  • Fiskars Momentum™ kommer tre gånger närmare kanterna än andra handgräsklippare, och lämnar aldrig oklippta remsor under hjulen.

Fiskars är en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är kända för sin funktionalitet och sin toppdesign. Koncernens främsta varumärken är Fiskars, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik, BodaNova, Gerber, Arabia, Hackman, Buster och Silva. Intresseföretaget Wärtsilä Oyj Abp är också en viktig del av koncernens portfölj.