FISKARS

Fiskars Quantum – kork inspirerar till ny design

Pressmeddelande   •   Feb 06, 2013 17:35 CET

Fiskars Garden satsar ständigt på innovation och produktutveckling. Detta märks tydligt i vårens nya serie beskärningsredskap Quantum, där naturmaterialet kork inspirerat och format redskapens design.

Fiskars Garden presenterar nya Quantum, en komplett serie beskärningsredskap med sekatör, häcksax och fyra grensaxar. Serien har fantastiska klippegenskaper, elegant och funktionell design och det nya greppet i kork, TruGrip, är ett naturligt och miljövänligt val.

Fantastiska klippegenskaper
Hela Quantum-serien har Fiskars noggrant utformade och precisionsslipade TruEdge-skär av lågfriktionsbehandlat, härdat stål för bästa klippegenskaper. Dessutom har skären för grensaxar och häcksax Fiskars PowerGear-teknik, en utväxlingsmekanism som ger kraftfull klippkraft och klarar även de allra hårdaste grenar.

Prisbelönt design
Quantum går i spetsen för Fiskars nya strömlinjeformade design. Den oslagbara kombinationen av lätt och stark aluminiumkropp, True Edge-skär och TruGrip-grepp av kork har redan belönats för sin innovativa design.

Fiskars Gardens chef för forskning och utveckling, Petteri Masalin menar att Quantum-serien bygger vidare på Fiskars arv vad gäller kvaliét och innovation. Naturen är en återkommande inspirationskälla för Petteri och hans team av designers vilket framträder särskilt tydligt i nya Quantum-serien.

– Tanken med vår design är alltid att utgå från användaren och naturens former. Vi börjar med att titta på handen, hur den arbetar, hur redskapet ligger i handen, hur redskapet fungerar och hur materialet känns. Uttryckssättet i Fiskars Quantum ligger helt i linje med vår designfilosofi. För oss är varje projekt ett drömprojekt – känslan för detaljer är alltid central och något som avspeglar sig i samtliga produkter, säger Petteri Masalin.

Naturlig känsla med TruGrip
Fiskars Quantum är en serie som inspirerats av naturens mjuka former med den naturliga känslan i TruGrip-greppet. Kork ger komfort, stötdämpning, isolering samt ett fast grepp även i en våt hand. Kork är ett förnybart, miljövänligt naturmaterial som utvinns genom att man försiktigt avlägsnar den yttre barken på korkeken vart nionde år. Processen är alltså ingenting som skadar trädet utan korkeken fortsätter att växa. Grensaxarna och häcksaxen har ytterligare komfort med orange SoftGrip-inläggning som ytterligare förstärker användarupplevelsen.

Rätt redskap för uppgiften
I Fiskars Quantum-serien ingår fyra grensaxar, en häcksax samt en sekatör. Redskapen gör beskärningen till ett enkelt jobb.

Högupplösta bilder kan laddas ner här

Samtliga redskap finns tillgängliga i butik och har rekommenderade cirkapris enligt nedan:

Grensax med sidoskär (S)

Vikt 960 g

Rekommenderat cirkapris:

689 kronor

För mer information vänligen kontakta:
Maria Hägg
Trade Marketing Manager
Fiskars Garden Sverige
Mobil: +46 709 16 14 70
Maria.hagg@fiskars.com