FISKARS

Fiskars StaySharp - ett strå vassare med en ny gräsuppsamlare

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2012 08:00 CEST

Visst är det något speciellt med doften av nyklippt gräs. Med Fiskars handgräsklippare StaySharp kan gräsmattan hållas i trim på ett miljömedvetet och smidigt sätt. Handkraft är det enda fullständigt  miljömässiga sättet att underhålla en gräsmatta och tack vare det precisionskonstruerade systemet i Fiskars StaySharp håller sig gräsklipparens blad sig vassa år efter år. En nyhet för säsongen är gräsuppsamlaren som kan kopplas till Fiskars StaySharp och som möjliggör att du kan klippa gräset utan att behöva tänka på att kratta upp det efteråt.

Handgräsklipparen Fiskars StaySharp tillsammans med den tillhörande gräsuppsamlaren värnar om din gräsmatta, din hälsa samt miljön. Fiskars innovativa och ergonomiska utformade StaySharp eliminerar avgaser och buller samtidigt som det avklippta gräset slungas framåt och bort från användarens fötter genom en unik framåtriktad utkastare. Den nya gräsuppsamlaren fästs smidigt på gräsklipparens framsida. Uppsamlaren är lätt att använda och tillverkad i slitstarkt polyester som står emot UV-strålning och mjöldagg. Ramen är tillverkad i stål och kapaciteten på cirka 18 liter möjliggör smidig gräsuppsamling.

– Med Fiskars StaySharp har vi skapat en handgräsklippare som är Fiskars tradition trogen vad gäller kvalité och teknisk innovation. Vår nya gräsuppsamlare besparar dig dessutom momentet att kratta upp det klippta gräset, säger Maria Hägg, Trade Marketing Manager på Fiskars Garden.

Jämfört med traditionella handgräsklippare har Fiskars StaySharp en banbrytande konstruktion som samlar det avklippta gräset i uppsamlaren framför gräsklipparen istället för, som hos andra gräsklippare, bakom. Risken för igensättningar minskar, effekten hamnar i själva klippningen och klippområdet kan bli större. När gräsuppsamlaren blivit full är den även mycket enkel att koppla bort och sedan smidig att koppla på igen när du tömt gräset.

Fiskars tips och råd för att få den perfekta gräsmattan

• Klipp gräsmattan två gånger i veckan
  • Klipp ned gräset max en tredjedel åt gången
  • Vattna sällan men rikligt
  • Ogräs rotar lättast där gräsmattan är tunn, så nytt gräs varje år för en starkare och tätare gräsmatta
  • Lämplig klipphöjd på hemmagräsmattan är cirka 50 millimeter med handklippare
  • Öka klipphöjden ett steg sista gången inför vintern

Fiskars StaySharps egenskaper:

InertiaDrive-systemet: En revolutionerande teknik som ger dubbla klippeffekten och även klarar att klippa smågrenar, ogräs eller tätt gräs som annars skulle få stopp på en vanlig handgräsklippare.

Klippsystemet StaySharp: Ett precisionskonstruerat system som gör det möjligt att klippa gräs utan att bladen rör vid varandra. Friktionen och bladslitaget sjunker betydligt och klippegenskaperna håller länge, du behöver inte slipa bladen varje år på grund av att stålet slår emot och blir slött, som på en vanlig handgräsklippare.

VersaCut: Den framåtriktade klippcylindern har lång hjulbas för att vara så mångsidig som möjligt och systemet ger därför fler klipphöjder än de flesta övriga handgräsklippare. Klipphöjden kan ställas in från cirka 2,5 till 10 centimeter.

Fiskars StaySharp och gräsuppsamlaren finns ute i butik och har följande förslag på cirka pris:

Fiskars StaySharp, handgräsklippare - 2699 kronor

Gräsuppsamlare – 449 kronor

För mer information kontakta:

Maria Hägg, Trade Marketing Manager
E-post: maria.hagg@fiskars.com
Telefon: +46 (0) 42 36 11 00
www.fiskars.com

Fiskars är en ledande leverantör av konsumentprodukter för hem, trädgård och uteliv. Fiskars produkter är kända för sin ergonomiska utformning, goda kvalitet, funktionalitet och design. Koncernens främsta varumärken är Fiskars, Iittala, Rörstrand, Höganäs Keramik, BodaNova, Gerber, Arabia, Hackman, Buster och Silva. Intresseföretaget Wärtsilä Oyj Abp är också en viktig del av koncernens portfölj.