Fisker Automotive Sweden

Fisker Karma utsedd till "Design Of The Year" av tidningen Automobile Magazine

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2011 11:29 CET

Anaheim, Kalifornien USA – november 8, 2011: Fisker Karma, världens första Electric Vehicle with extended range, har av tidningen AUTOMOBILE Magazine blivit utsedd till år 2012 Design of the Year.

Fisker Karma är skapad av danske Henrik Fisker, som ligger bakom designsuccéer som ex BMW Z8 och Aston Martin DB9.

Karma är på inget sätt mindre dramatisk än någon av dessa, eller som AUTOMOBILE’s redaktörer uttrycker det; “Karma stands to become an icon, even without mention of its range-extended electric powertrain.

AUTOMOBILE Magazine’s designredaktör Robert Cumberford: "Karma is a beautiful and highly dramatic automobile, unlike anything else on the road today and yet very much like dozens of the most beloved sports cars of the past."

Cumberford pekar ut Karmas proportioner, med lång motorhuv och hjulbas, användandet av återvunnet trä från sjunket timmer i interiören, och solcellerna i glastaket som speciellt intressanta designfaktorer. “This is an impressive car, outstanding on the road, and very much a worthy Design of the Year.”

As a design-oriented company we are incredibly proud to win AUTOMOBILE Magazine’s Design of the Year,” kommenterar Henrik Fisker, grundare och VD på Fisker Automotive.  “It proves our belief that we can produce environmentally responsible cars without sacrificing the emotional things that make us fall in love with cars in the first place.”

I och med detta utnämnande, läggs Fisker Karma till den exklusiva listan av ikonsika bilar som vunnit detta pris, ex Ferrari 456GT (1995), BMW 6-Serie (2005), och en annan Henrik Fisker-design, nämligen Aston Martin V8 Vantage (2007).  Karma är den 5e amerikanska bilen som får priset, som delas ut för 23e gången.

Fisker Karma levereras nu till återförsäljare runt om i USA och i Europa. Karma är ritad och utvecklad på högkvarteret i Kalifornien, och marknadsledande inom teknik. Den är en av världens mest miljöbejakande produktionsbilar som någonsin byggts.

Fisker Automotive / Callisma

Fisker Automotive är en amerikansk biltillverkare som grundades 2007, och som koncentrerar sig på att bygga sportbilar med tekniken EVer (electric vehicles with extended range) enligt mottot Responsible Luxury.  Företaget ritar och utvecklar världens första elektriska plug-in hybrider i premiumsegmentet, efter grundtanken att miljövänliga bilar inte behöver kompromissa med aspekter som passion, stil eller prestanda. Fisker Automotive är ett globalt företag som omdefinerar ordet lyx för den moderna sportbilskonsumenten.

Callisma AB i Danderyd är exklusiv auktoriserad återförsäljare och serviceverkstad för Fisker Automotive i Sverige. www.callisma.se

-Ends-