Sveriges Ingenjörer

Fjällfantast får CF:s miljöpris

Pressmeddelande   •   Sep 24, 2003 09:45 CEST

Civilingenjörsförbundets (CF) miljöpris går i år till naturfotografen och skribenten Claes Grundsten, Ingarö. Han har genom framförallt sina personliga fjällskildringar i hög grad bidragit till en ökad kunskap om svenska natur- och miljövärden. Priset, som är på 50 000 kronor, delas ut vid CF:s miljödag den 28 oktober.

CF:s miljöpris till en person inom medierna som på ett förtjänstfullt sätt skildrat miljöfrågor tilldelas i år fotografen och skribenten Claes Grundsten, Ingarö. Han belönas bl a för sina konstnärliga men okonstlade naturfotografier av oersättliga miljöer, eller som priskommitténs motivering lyder:

”Claes Grundsten har under många år med såväl kamera som penna fångat naturens skönhet och skörhet. Han har utvecklat naturfotograferingskonsten och på ett sällsynt skickligt sätt nyttjat den för att kunna återge naturens skiftningar i ljus och färger, djup och storlek.

Framförallt den svenska fjällvärlden har stått i centrum för hans skildringar. Grundsten har därigenom i hög grad bidragit till en ökad kunskap om svenska miljövärden, samtidigt som den nyfikne läsaren givits en ypperlig vägledning för egna vandringar.

Grundsten har även företagit många resor utomlands, och där med samma känsliga hand bland annat dokumenterat den natur som ingår i vårt gemensamma världsarv.”

Claes Grundsten, som är född 1949 och gärna kallas ”porträttfotograf av berg och landskap”, arbetar som frilansande fotojournalist med sikte på miljö, natur och friluftsliv i allmänhet och fjällen i synnerhet. Nyligen deltog han i en expedition som lade upp en ny vandringsväg i västra Mongoliet. Resan ingick i ett projekt som dokumenterar bergs- och vandringsmiljöer över hela världen och är tänkt att resultera i bokform inom några år.

Grundstens utveckling som fotograf tog fart 1981 då han fick Victor Hasselblads stipendium för unga naturfotografer, men redan i tonåren dokumenterade han sin första fjällvandring i Sarek. Efter universitetsstudier i naturgeografi, geologi, zoologi och botanik var han 1978-93 anställd vid Naturvårdsverket, där han bland annat ansvarade för den stora fjällutredningen och var projektledare för det kontroversiella förslaget om Kirunafjällens nationalpark. Han blev därmed en av Sveriges främsta experter på fjällskydd och har under många år förespråkat naturvård i kombination med friluftsliv, ett varsamt nyttjande av naturen.

Förutom reportage i olika tidningar och tidskrifter har Grundsten utkommit med ett 20-tal böcker, bland andra ”Vandra Kungsleden 1-3” (1988-94), ”Sarek och Kebnekaise - där ljuset skiftar” (2000) och tillsammans med CF:s miljöpristagare 2001, Peter Hanneberg, ”Världsarv - naturens mästerverk” (2000). Den senaste, ”Tyresta – nationalparken nära Stockholm”, kom 2001.

Miljöpriset delas ut vid Civilingenjörsförbundets miljödag tisdagen den 28 oktober på Ingenjörshuset i Stockholm. Årets tema är ”CSR – företagens sociala ansvar vid hållbar utveckling”. Förutom nämnda pris utdelas också förbundets övriga miljöstipendier. Den totala prissumman är på cirka 2,5 miljoner kronor.

Färskt foto föreställande miljöpristagaren på topp i Mongoliet kan laddas ner här nedan.

För mer information kontakta:
Olle Dahlberg, miljödagens samordnare, 08-613 81 09, 070-630 81 09
Lasse Årling, pressekreterare, 070-329 80 08, lars.arling@cf.se

Pristagaren Claes Grundsten tillhandahåller också andra bilder för publicering, han nås på 08-571 424 74, 070-716 28 72 eller c@fotograf-grundsten.se