Hushållningssällskapet

Fläderns smak räcker året om!

Pressmeddelande   •   Jun 13, 2013 11:01 CEST

Hungrig.nu - Fläderns smak räcker året om!

På försommaren blommar flädern som bäst. För den som vill bevara fläderns ljuvliga sommarsmak är det hög tid att göra både saft och marmelad på dess vackra blommor.

Fläderbusken växer vilt i naturen, men den kan också planteras i trädgården. Svensk fläder har vita kryddoftande blommor som växer i stora, platta samlingar. Den ätliga flädern får inte förväxlas med den giftiga druvflädern, en högvuxen ört med vit-röda blommor som växer i kupiga klasar. Den ätliga flädern blommar i juni och början av juli, medan den giftiga flädern blommar senare på sommaren.

Det vanligaste sättet att ta vara på fläder är att göra saft på blommorna. Saften är enkel att göra och kräver ingen avancerad utrustning. Flädersaften är härligt uppfriskande och kan även användas som smaksättning i till exempel sorbet, fromage, parfait och glass. För att kunna njuta av flädersmaken året om går det bra att koka både sylt och marmelad på dess blommor.

Mer information och recept på goda saker som du kan använda fläder till hittar du på www.hungrig.nu!

Kunskap för landets framtid

Hushållningssällskapen är en fristående medlemsbaserad kunskapsorganisation som arbetar för ett utvecklat företagande på landsbygden och en god livskvalitet i stad och land.

Våra konsulter erbjuder rådgivning och utbildning till konsumenter, företag och organisationer. Vi vill även främja företagande genom våra landsbygdsutvecklare.

Vi verkar inom växtodling, lantbruk, landsbygd, kost och hälsa, miljö och kulturmiljö.

För mer information gå till http://www.hushallningssallskapet.se