Södra Teatern

Oscar Herrero (Spa)

Klassisk flamencogitarrist av världsklass

Fredag 28 september, dörrar 19.00, på scenen 20.00, Södra Teaterns Stora Scen

En av Spaniens främsta flamencogitarrister och kompositörer kommer till Södra Teatern med sin musik. Oscar Herreros virtuosa spel andas skicklighet och precision med skärpa och briljans i varje anslag. Musiken är elegant placerad i gränslandet mellan flamenco, jazz och konstmusik.

Det smattrar, knäpper och slår i gitarrerna, handklappningarna ljuder taktfast i musiken som förmedlar livets smärta. På Södra Teatern i Stockholm kan du snart uppleva flamenco av högsta kvalité. Oscar Herrero har vunnit flera prestigefyllda priser, bl a The Bordón Minera på Festival de La Union och Premio Nacional de Guitarra Flamenca i Jerez de la Frontera, Cádiz. Redan som 17-åring gav han sin första solokonsert och samarbetade med de främsta namnen på flamencoscenen. Ett bevis på hans unika förmåga som kompositör och musiker!

Oscar Herrero är dessutom en absolut pionjär och en framstående gitarrpedagog med en egen metodik. Han är den förste flamencomusikern att undervisa i Ryssland, på Tchaikovsky Konservatoriet i Moskva och på Chopin Akademin i Warsawa, Polen. Han har turnerat i Europa, Sydamerika, USA och Mellanöstern. Han har uppträtt på stora scener som Operan i Kairo och Eremitaget i St Petersburg. Han var även den förste flamencogitarristen som konserterade på Island!

Uttrycket är ofta mjukt och subtilt, som han själv säger ”Who says you have to play sloppy & aggressive to be flamenco?…You can say a lot with two notes & a little with two thousand.”

Discography:

• “Torrente” (tillsammans med Carmen Linares, Serranito, Sara Baras and Javier Barón)
• “Brindis de Guitarras” (Celebration of Guitars med den klassiske gitarristen Carlos Oramas)
• “Hechizo” (med Tino de Geraldo, Xosé Manuel Budiño ochGuillermo McGill)

Lyssna och läs mer: www.oscarherrero.com

Flera fina videoklipp finns på www.youtube.com (sökord ”Oscar Herrero”)

Sagt om Oscar Herrero:
“His latest work proves, besides his creative and instrumental talent, a great concern for musical quality and sound.” Alfredo Grimaldos (El Mundo)

“In "Hechizo" the ambience, designed with truly clear and balanced music, is an ample and essential summary of the spirit of this artist, who now offers the most compact and complex growth and elaboration process of his entire production.” Manuel Martín Martín (Diario 16)

“Paris vibrated with his fine music. Óscar Herrero has always been able to seduce a demanding crowd.” La Región Internacional

Oscar Herrero (Spa), fredag 28 september, dörrar 19.00, på scenen 20.00, Södra Teaterns Stora Scen

Entré: 200 kr Ingen åldergräns

Samarbete med Spanska Ambassaden och Cervantes Institutet.

Anneli Gunnar \Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com

S Ö D R A T E A T E R N - en del av Riksteatern
Mosebacke Torg 1-3, SE- 116 46 STOCKHOLM
Phone: +46 8 531 99 272 \ +46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 556 97 201