Fusion-io

Flashutmanaren Fusion-io intar Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2013 10:49 CET

Fusion-io, ett av världens ledande företag inom flashbaserad minneshantering, intar nu den svenska marknaden. Under de kommande veckorna etableras det första svenska kontoret i Stockholm. Målet är att stärka den nordiska närvaron och fortsätta att utmana lagringsjättarna. I vår kommer också Fusion-ios globala vd David Flynn och chefsforskaren, tillika Applegrundaren, Steve Wozniak att delta som huvudtalare under IP Expo 2013 på Kistamässan i Stockholm den 14-15 maj.

Rekryteringsprocessen för den svenske landschefen är klar och verksamheten kommer att vara i gång inom de närmsta veckorna.

–  Då efterfrågan på mer och snabbare data fortsätter att öka världen över är vi glada att kunna expandera vår europeiska närvaro till att nu även omfatta Sverige, ett land som hyser såväl många globala varumärken som några av Europas största datacenter. Med vårt mjukvarudefinierade sätt att närma oss lagringsinfrastruktur och flashminnesarkitektur ser vi fram emot att få arbeta nära innovativa svenska företag för att hjälpa dem att ”göra mer med mindre” med hjälp av vår plattform för datalagring, säger David Flynn, global vd och styrelseordförande för Fusion-io.

Idag används Fusion-ios kombinerade hård- och mjukvara av tusentals företag världen över för att öka prestandan och pålitligheten i deras IT-miljöer. I Sverige finns Fusion-ios utrustning hos företag inom bland annat finans, försäkring, e-handel och e-betalningar. En av de större svenska installationerna finns i Facebooks datahallar i Luleå.

–  Sverige är en nyckelmarknad i Europa, det är en mogen marknad som därför strävar efter och ställer höga krav på effektivitet och design i alla aspekter av affärsverksamheten. Den flashbaserade ioMemory-plattformen är väl lämpad för Sveriges effektivitetsdrivna och miljömedvetna affärskultur. Det nya sättet att accelerera applikationer skapar enorma resultat inom prestandaökning och energibesparingar och vi ser fram emot att kunna hjälpa fler företag i Sverige nå bortom begränsningarna för gårdagens IT-infrastruktur, med hjälp av mjukvarudefinierade lösningar, säger Thomas Kejser, Fusion-ios cto för Europa.

Fusion-io tillhandahåller högpresterande hård- och mjukvara för att accelerera datalagring, med utgångspunkt i flash istället för i traditionella roterande hårddiskar. IDC menar att flashteknik är en global trend och att allt fler företag ser flashbaserad lagring som ett sätt att öka kapaciteten i befintliga system.[1] Sedan 2006, då Fusion-ios grundare insåg att roterande diskar kommer gå samma öde till mötes som bandenheter, har Fusion-io arbetat med att skapa framtidens flashbaserade lagringslösningar. Plattformen ioMemory levererar mångdubbel prestanda jämfört med såväl roterande diskar som nyare SSD-diskar genom att skapa så kort svarstid som möjligt mellan applikationen och minnet. Fusion-io är ledande på flash-området och uppnådde i dagarna branschledande 9,608 miljoner IOPS (Input/Output Operations Per Second) med ett enda 365 GB MLC Fusion ioDrive2-kort.

[1] http://www.fusionio.com/load/-media-/1ufytl/docsLibrary/IDC_-_The_Datacenter_of_the_Future.pdf

Om Fusion-io

Fusion-io får världens data att färdas snabbare. Vår plattform Fusion ioMemory och våra mjukvarudefinierade lagringslösningar accelererar virtualisering, databaser, molntjänster, big data och högpresterande applikationer. Våra kunder utgörs av allt från e-handlare till världens ledande sociala medier-plattformar och företag på Fortune 500-listan. Fusion-ios teknologi förbättrar prestandan och effektiviteten i kunders datacenter och ökar därmed hastigheten hos informationsekonomins mest kritiska applikationer. Fusion-io finns sedan 2013 representerade i Sverige genom vårt kontor i Stockholm. I dag finns tusentals Fusion-io lösningar i drift hos hundratals innovativa företag i Sverige och Norden.