Socialdemokraterna

Fler återvändsgränder istället för fler vägval - tycker Marie Granlund (s) om Björklunds gymnasiereform

Pressmeddelande   •   Feb 05, 2007 15:57 CET

- En hel generation missar nu den nya gymnasieskolan som skulle ha införts redan i höstas, säger Marie Granlund, gruppledare för socialdemokraterna i Riksdagens utbildningsutskott.

- Vi socialdemokrater ville, med vår gymnasiereform som borgarna återkallade, att man skulle förstärka såväl de teoretiska som de praktiska programmen. Vi ville även ha en ny och modern lärlingsutbildning. Dessutom ville vi integrera kärnämnena i alla program. Detta skjuts nu på framtiden med den borgerliga regeringens förslag med återvändsgränder i gymnasieutbildningen, säger Marie Granlund.

- Den gymnasieutbildning som regeringen nu avser att genomföra är inte anpassad till dagens och morgondagens arbetsmarknad, vilken kräver alltmer flexibilitet. Yrkeseleverna behöver nu inte längre lära sig svenska, matematik och engelska. När regeringen samtidigt skär ner på vuxenutbildningen innebär det en politik med återvändsgränder som kan rasera människors livsdrömmar. De val du gör i 15 års åldern avgör resten av ditt liv, säger Marie Granlund.

- Det mest upprörande i sammanhanget är att ytterligare en generation inte får rätt till den kvalitetshöjning som den redan färdiga gymnaseexamen skulle ha inneburit, avslutar Marie Granlund.

Camilla Levin
camilla.levin@riksdagen.se

Riksdagsledamot Marie Granlund (s)
Vice ordförande i utbildningsutskottet