Svensk Handel AB

Fler bäddar i Fyrbodal!

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 13:32 CET

Fyrbodal har en köpkraft på 12,2 miljarder kronor men omsätter hela 15,7 miljarder. Orsakerna är en stark gränshandel och sommarturismen. Utmaningen för Fyrbodal är att inte bara förlita sig på gränshandeln utan att utveckla andra sidor som underbygger handeln i området.

Gränshandeln och förmågan att locka besökare är utmärkande för Fyrbodal. Kusten kantas av semesterorter så som Lysekil, Hunnebostrand och Smögen som alla är starka varumärken, på sommaren. Säsongen kunde vara avsevärt längre om man fokuserar rätt och inte bara räknar med att gränshandeln håller i sig. Akilleshälen i sammanhanget är att Fyrbodal behöver ett större antal bäddar.

– Skall man lyckas att locka besökare andra säsonger än sommaren gäller det att hitta boendekoncept som attraherar människor, säger Maria Klingberg, Svensk Handel. Fyrbodal har egentligen ingen riktigt stor anläggning som kan ta emot besökare med högt ställda krav, fortsätter hon.

Havet har mycket att erbjuda även under hösten, vintern och våren. En höstweekend på kusten med god mat, shopping, frisk luft och rätt sällskap är attraktivt för stressade storstadsmänniskor.

För att lyckas gäller det att hitta unika koncept som lockar kunder. Det gäller att lära sig mer om kunderna och deras behov och anpassa sig därefter. Traditionellt sett ser handeln kärnfamiljen, Svensson som sin huvudmålgrupp men här gäller det att tänka om. Handelns utmaning är att förstå och möta kunden. Handeln är föränderlig och behoven skiftar från individ till individ. Skall man lyckas krävs rätt kunskap, servicekänsla och ett öppet sinne.

För eventuella kommentar var vänlig ring:
Cecilia Sahlsten, presskontakt Svensk Handel 031 62 94 18, 0706 66 53 12,
eller Maria Klingberg, Svensk Handel 0705 30 38 02.