Svenska Byggingenjörers Riksförbund

Fler byggingenjörer ska välkomnas till SBR

Pressmeddelande   •   Feb 17, 2010 11:50 CET

Alla byggingenjörer ska erbjudas medlemskap och chans till vidareutbildning och erfarenhetsstöd från branschkollegor. Det är målet när Svenska Byggingenjörers Riksförbund (SBR) i vår inleder en satsning för att bredda och öka inträdet i förbundet.

Satsningen riktas främst till yngre ingenjörer och därmed också den ökande andelen kvinnor, och till de som SBR haft begränsad kontakt med, som plats- och projektchefer.

– Av tradition har vår tyngdpunkt varit vissa grupper av byggingenjörer som hunnit kvalificera sig i yrket. Nu vill vi bredda oss och inte minst ge yngre byggingenjörer chansen att snabbare nå våra och byggsektorns allt högre kompetenskrav. De ska redan från start kunna ta del av vidareutbildningar och stöd från erfarna kollegor, säger SBRs förbundsdirektör Magnus Janson.

– För unga byggingenjörer är medlemskapet främst en väg att stärka karriärmöjligheterna, men vi ser lika mycket till byggsektorns behov. För att behålla kompetensen är det viktigt att slussa över den kunskap som finns hos den stora grupp ingenjörer som snart går i pension.

SBR satsar nu också på att bli en mer synlig aktör gentemot omvärlden och driva byggingenjörernas intressefrågor tydligare.

För ytterligare information, kontakta:

Magnus Janson, Förbundsdirektör, Svenska Byggingenjörers Riksförbund SBR

Tel: 0730-712 766, e-mail: magnus.janson@sbr.se