Folkets Hus och Parker

Fler festivaler ansluter sig till Sveriges nya festivalsamarbete

Pressmeddelande   •   Jun 24, 2003 12:00 CEST

Riksorganisationen Folkets Hus och Parkers allra senaste medlemsgrupp - festivaler - har blivit större. Vi hälsar Stockholm Pride, Storsjöyran, Östersjöfestivalen i Karlshamn och Gates of Metal välkomna till FHP Festival - Sveriges nya festivalsamarbete.

FHP Festival arbetar på många sätt för att förbättra förutsättningarna för de svenska festivalerna, med säkerhetsfrågor t ex i samarbete med Räddningsverket, andra arrangörer och Socialstyrelsen. FHP Festival medverkade också som remissinstans till socialstyrelsens lämnade förslag till tillägg i förordningen som rör höga ljudnivåer under evenemang.

Sverige upplever en festivalboom och festivalsäsongen pågår för fullt. Att de etablerade festivalarrangörerna nu har börjat samarbeta är ett tydligt tecken på att detta är en bransch att ta på allvar. Först ut bland FHP Festivals medlemmar var Hultsfredsfestivalen. Nästa festival i blickfånget blir Skellefteå-festivalen som pågår mellan den 26 och 29 juni, Falun och Arvika följer ett par veckor senare och därefter ges möjligheter att besöka fler fantastiska medlemsfestivaler i stort sett dagligen fram till och med 22 augusti som är Malmöfestivalens sista dag för den här sommaren.

Besök oss i sommar, upplev allt från lövade dansbanor till gayparader, folkmusik, metal och stora gatufester.

Hultsfredsfestivalen 12-14/6
Skellefteåfestivalen 26-29/6
Falun Folkmusik 9-12/7
Arvikafestivalen 10-12/7
Östersjö-festivalen 16-19/7
Piteå Dansar och Ler 23-27/7
Stockholm Pride 30/7-3/8
Storsjöyran 31/7-3/8
Gates of Metal 2/8
Göteborgskalaset 8-16/8
Malmöfestivalen 15-22/8

Kontakta gärna Folkets Hus och Parkers festivalansvarige Lars Redin, 070-57 40 442 eller per e-post: lars.redin@fhp.nu. Du hittar också mer information på FHPs hemsida, www.fhp.nu och klicka på utbud/tjänster.

FHP Festival
Lars Redin