Finnair

Fler flög Finnair till Asien - plus 7,5 procent i juni

Pressmeddelande   •   Jul 12, 2013 10:38 CEST

Efter sex månader i år har 787 700 passagerare valt att flyga den snabbaste vägen från Skandinavien via Helsingfors med Finnair till Peking, Shanghai, Hongkong, Chongqing, Tokyo, Nagoya, Osaka, Seoul, Bangkok, Delhi och Singapore. Det är 6,2 procent fler jämfört med samma period förra året. Finnairs nya destinationer Hanoi och Xián exkluderat.

Under juni månad hade Finnair en fortsatt god efterfrågeökning till samtliga fyra asiatiska marknader: Kina, Japan, Indien och Sydostasien. Även punktligheten ökade till utmärkta 90,5 procent av flygen enligt tidtabell. Totalt flög 147 000 passagerare med Finnair till Asien i juni. Plus 7,5 procent.

Finnair och Japan Airlines i codeshare till Tokyo

Den 1 juli
 landade Japan Airlines på Helsingfors flygplats för första gången i historien. Därmed blir det ännu fler och bättre förbindelser till och från Tokyo via Helsingfors. Finnair och Japan Airlines, som samarbetar på sträckan och är medlemmar oneworld, erbjuder nu 14 flyg per vecka till den japanska huvudstaden. Finnairs Skandinavienchef Kenneth Gillberg hälsar Japan Airlines välkommen till Helsingfors:

– Tillsammans kan vi erbjuda en av de bästa tidtabellerna i hela Europa till Tokyo. Något som attraherar den frekvente affärsresenären, som alltid ser till de smidigaste förbindelserna. Nu går det alltså att välja Finnair ena sträckan och Japan Airlines den andra. Det blir också enklare att flyga inrikes från Tokyo med Japan Airlines.
Japanerna kommer att använda Boeings Dreamliner 787 (bilden) på sträckan i höst.
Tack vare Japan Airlines nya linje avancerar Helsingfors flygplats till fjärde plats i Europa, som gateway till Japan. Finnair flyger 21 gånger i veckan till Tokyo, Osaka och Nagoya.
Jag vill veta mer om Japan Airlines!

Bättre priser och förbindelser till Nordamerika
Finnair har gått med i Atlantic Joint Business tillsammans med American Airlines, British Airways och Iberia. Det innebär att resenären nu kan utnyttja upp till 102 dagliga flygningar mellan Europa och Nordamerika! Med det här samarbetet får du ännu bättre priser hos alla fyra flygbolagen och smidigare förbindelser till vidare destinationer i Chicago, Dallas, London, Los Angeles, Madrid, Miami och New York.

Ladda ner oneworlds nya tidtabell i din iPad!

Nu kan du som har en iPad ladda ner Finnairs tidtabell som app till din läsplatta. Det är flygbolagsalliansen oneworld som lanserat den nya tjänsten. Tack vare det kan du söka efter nära 10000 dagliga flygningar som alliansens tolv bolag erbjuder till nästan 1000 städer. Appen visar bland annat bästa anslutningar, total restid, bonuspoäng och aktuell info om alla flygningar.
Ladda ner här>>

Finnair breddar sortimentet i flygplatsbutiken

I sommar breddar Finnair utbudet på andra våning i sin egen taxfreebutik vid gate 28 på Helsingfors flygplats. Det nya sortimentet fokuserar på heminredning och konfektion. När ombyggnaden står klar kan Finnair erbjuda ett mer kundanpassat sortiment för passagerare som ska flyga utrikes.

Missa inte Finnairs specialerbjudanden till Asien
Just nu kan du boka Finnairs förmånliga priser till bland annat Bangkok, Tokyo och Delhi för avresa från Stockholm, Göteborg och Norrköping. Läs mer!